Naar de logopediste deel 1

Begin dit schooljaar beloofde ik iedereen dat ik elk half jaar Lucas en Thibeau zou laten opvolgen qua taal aangezien Lucas ontwikkelingsdysfasie (taalstoornis) heeft en Thibeau een lichte achterstand. Nu ja, na een half jaar had ik al gegevens van onze thuisbegeleidster maar contact opnemen was nog een heel ander ding. Ik (wij) had(den) er helemaal geen behoefte aan. De kindjes doen het goed, zowel wij als vreemden verstaan hen en de kindjes zelf ondervinden geen last. Ik had dus geen enkele reden om contact op te nemen.

Nu het jaar er bijna op zit was ik toch wel benieuwd. Lucas kreeg immers over verschillende jaar intensieve logopedie dus ik wilde wel eens weten  hoe hij er nu voor staat na een jaar zonder therapie. Weten of mijn gevoel me bedrieg of niet. Zodoende belde ik dus 1.5 week geleden naar de logopediste en maakte een afspraak voor beide jongens.

Vandaag was het zover. De eerste keer gaan voor alle twee. Ondanks het wisselvallige weer haalde ik toch de bakfiets uit de garage. 8 km enkele rit trappen met veel wind op kop. Pfieuw seg! Maar geen seconde spijt! Wat rij ik toch veel liever met de fiets dan met de auto!

Daar aangekomen zet ik de fiets vast en gaan we binnen, nog even wachten en dan naar binnen. Ik besluit te blijven, of dat toch te proberen tot de twee wachtende kindjes te lastig worden tijdens de onderzoeken van de broer. Eerst Lucas. Hij verbaasd me op verschillende vlakken en bewijst dat hij heel wat heeft onthouden van onze lessen dit jaar. Enkele dingen die me bijbleven:
– Hij kan korte zinnen vertellen bij een prent (een jaar geleden onmogelijk).
– Hij weet dat water en ijs samen horen omdat water ijs wordt als het heel koud is.
– Hij weet dat een appel en een banaan bij elkaar horen omdat het fruit is.
– Hij weet dat 4 en 7 bij elkaar horen want dat zijn cijfers.
– Hij kent de rangtelwoorden.
– Hij kent de begrippen dichtste, tussen, naast, achter, laatste, …
– Hij vertelt echt wel veel tov een jaar geleden.

Na drie kwartier besluit de logopediste er mee te stoppen omdat Lucas ‘springerig’ wordt en geen seconde meer blijft zitten, hij is continu afgeleid, … maar wauw wat een taakspanning! Hij zat zeker 25 minuten mooi stil op die stoel!

Daarna Thibeau, die wil niet… Dus stel ik hem voor dat hij de oefeningetjes doet terwijl hij op mijn schoot zit. Hij start moeizaam maar komt uiteindelijk los. Nu ja, nadat de logopediste hem stickertjes gaf die hij na elke oefening op een blaadje mocht kleven en na afloop zou hij dan ‘iets’ krijgen. Een opvoedingstechniek dat wij persoonlijk niet toepassen maar bon, af en toe wijken we van onze principes af want we zijn ook maar mensen.

Ook hij verbaasd me op heel wat punten:
– Zo spreekt hij toch wel best veel meervouden correct uit.
– Babbelde hij best veel.
– Kan meervoudige opdrachtjes uitvoeren zoals ‘Duid eerst dit aan en daarna dat.’
– Zijn taakspanning is van zodra hij loskomt ook ongezien lang.

Na drie kwartier met Thibeau te werken besluit ik dat het goed is geweest. Lucas begint duidelijk (maar toch op een nog nette manier) aan te geven dat zijn hoofd vol zit en hij zich niet meer lang kan inhouden en ook Victor had het gehad. Hij smeerde immers als chocolade koekjes uit in de logopediste haar praktijk, scheurde zakdoekjes in 101 stukjes, zeurde wat, klopt lekker luid met sleutel tegen deuren en de grond, … Kortom hij was zichzelf, leuk toch?!

Terug de fiets op, even een winkel passeren en dan hop naar huis met zingende en dansende kindjes.

In augustus gaan we terug voor de rest van de testjes af te werken om daarna nog eens terug te gaan voor de uiteindelijke uitslag.

Zouden ze (nog meer) achterstand hebben opgelopen of net achterstand hebben ingehaald? Of zou mijn gevoel kloppen en zouden ze gewoon verder ontwikkelt zijn zoals ze het daarvoor al deden? Ik ben best benieuwd.

Volg en vind ons leuk op:
Facebook
Pinterest
Twitter
Google+
https://gewoon-wij.be/2015/07/07/naar-de-logopediste-deel-1/

0 gedachten over “Naar de logopediste deel 1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *