Onderwijs visualiseren

Ik schreef al vaker over visualisatie zoals hier en vooral ook op de oude blog.
Toch wil ik het nog eens wat uitgebreider hebben over de visualisatie in ons huis en dan vooral over het stuk onderwijs visualiseren.

Diegene die de blog al langer volgen en zeker die dat me kennen weten dat we hopen visualisatie in huis hebben. Visualisatie voor dag, week, jaar maar ook voor douchen, omkleden, afspraken boven, de speelruimte, deuren die toe moeten, voor niet-slaan, voor mompelen, wisselschema’s, … Kortom een heel gamma waarmee we intussen wel ons huis kunnen behangen.

We gebruikten visualisatie toch zeker 3,5 jaar zeer intensief. En met intensief bedoel ik dat elke winkel die we bezochten zelfs werd gevisualiseerd met een zelfgemaakte picto en we een 24 uurs klokje in de auto hadden met bakje met picto’s en ik er ook aan mijn handtas had hangen en … Mijn mini time timer is nooit weg geweest uit mijn handtas.
Jullie snappen het wel…

Dit was ook écht nodig voor Lucas. Zonder functioneerde hij voor geen meter. Toen hij naar school ging kreeg hij ook op school een klein beetje visualisatie, echt heel beperkt want meer wilde de school niet doen op dat moment. Met het nieuw M-decreet zullen ze wel moeten vrees ik of vooral hoop ik toch voor de leerlingen.

Toen we dan begonnen met thuisonderwijs bleek hij als bij wonder geen visualisatie meer nodig te hebben. Dingen die vast aan muren en kasten kleefde bleven wel hangen maar de mobiele schema’s bleven in de bakken. Dagklok en weekschema werd niet meer aangepast. Ons weekschema hing wel vaker een ganse week op dezelfde dag. Hij keek er niet naar, zei er niets van en maakte er niets uit. Hij functioneerde gewoon als zichzelf maar dan op zijn eigen unieke manier. Hij was er gelukkig mee dus wij ook.

Na 9 maanden (ongeveer, neem het niet op een dag want exact zal dat niet zijn) was ik er goed aan gewend geen schema’s meer aan te passen, maar was de zoon tot de conclusie gekomen dat hij er weer moest hebben…
Geen probleem zou je denken, alles is in huis, start er gewoon weer mee… Njah en dan bots je dus op het probleem dat ikzelf ook autisme heb. Was ik gewend aan de nieuwe routine van het niet te doen en dan moest ik die weer gaan inbouwen. Er waren pictogrammen te kort (de kerk waar we intussen naartoe gaan onder andere) en die moesten dan weer bijgemaakt worden en dan deed ik mijn mond nog niet open over hoe ik plots thuisonderwijs moest gaan visualiseren, met name de vakken. Bon, elke keer ik begon, ging er iets mis en gaf ik het weer op. Niet goed voor mezelf maar nog veel slechter voor Lucas.

Uiteindelijk maar met Lucas in gesprek en met hem afgesproken dat ik er voor zou zorgen dat we tegen 1 september weer een duidelijk schema zouden hebben voor de dagklok, week en voor het werken (leren dus). Ik beloofde hem structuur, overzicht, voorspelbaarheid, visualisatie dus kortom véél veiligheid. Veel grote beloftes ten opzichte van een kind met ASS, tourette en een taalstoornis, maar ik was vastbesloten. Alles voor de kinderen.

Juli passeerde, augustus sloop binnen… Oké, die nieuwe kast waar we al zolang over spreken, moest er nu maar is eerst gaan komen (daarover later meer). Kast bijna af, inladen, dingen ophangen, extra werkbladen printen en sorteren, materiaal maken, materiaal bij elkaar zoeken dat nog ergens spoorloos moet liggen, … Achteruit gaan en alles goed bekijken en dan denken ‘Wat nu nog voor ik kan starten op 1 september?’ Ik zie het magneetbord hangen met enkele pictogrammen op voor onderwijs… Juist, dat had ik beloofd.

Hop achter de computer (intussen de derde week van augustus) en de juiste pictogrammen bijmaken voor zowel de weekkalender als de onderwijskalender. Die van de dagklok vergat ik alsnog maar bon dat is er maar eentje, die maak ik later wel bij. Voor 1 pictogram (in zesvoud) verspillen we geen papier en lamineerhoes.
Het gekende ritme komt weer naar boven. Zoeken, op maat zetten, printen, knippen, lamineren, knippen, magneettape plakken en klaar. Na 2 uur ben ik alweer klaar en kijk best wel tevreden naar het resultaat. Zie 2 uur is echt niet zoveel hé… Maar ik ben dan ook gewoon uren en uren pictogrammen te maken dus het lijkt al snel super veel werk, gelukkig viel dat wel mee deze keer.

Onze jaarkalender, dagklok en weekschema veranderden niet er kwam enkel voor het weekschema een enkele pictogram bij maar wat wel volledig nieuw is, is ons onderwijsschema.

Een weekschema maar dan met enkel daarop de pictogrammen van welke vakken ze die dag zeker moeten afwerken. Zijn er geen vakken hangt er niets, gaan we op uitstap dan zal er voor die uitstap een pictogram hangen. In tegenstelling tot ons weekschema waarbij elke dag die voorbij is verdwijnt en achteraan wordt bij gehangen is dat bij dit schema niet het geval. Waarom niet? Omdat het voor Lucas (en Thibeau) niet meer nodig is. We blijven dit wel doen bij het weekschema, dit zijn ze zo gewoon dus dat blijft ook.

Ik zou zeggen, de foto spreekt voor zich. (Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto, het fototoestel zit te ver weg en het bord hangt in een donker hoekje)
IMG_20150824_165107
Lucas (intussen wel een pro in visualisatie) zei immers onmiddellijk ‘Yes! Ik mag vandaag lezen en taal doen en wiskunde en schrijven en ooooh knutselen!’ Hem er even aan herinnert dat we starten op 1 september met uiteraard de jaarkalender in de hand waarop hij heel opgelucht zei ‘Aaaaaah, nu weet ik het weer allemaal. Bedankt mama.’ en met zijn hand over zijn voorhoofd wreef en zuchtte ‘Oef.’

Vanaf nu weer duidelijke visualisatie, structuur, voorspelbaarheid, … voor onze kinderen. Hem zien opklaren bij het zien van dat bord en het feit dat ik de visualisatie weer duidelijk gebruikte, was voor mij een duidelijke bevestiging… Hij heeft dit echt terug (niet nog, want het ging heel lang écht goed zonder) nodig.

Dit schema is ook uitermate geschikt voor kinderen met autisme in het gewoon onderwijs. Ouders kunnen het thuis maken, geen extra werk dus voor de juf (op die twee minuten per dag na om het aan te passen elke dag) en alles wordt weer heel wat duidelijker en veiliger voor het kind in kwestie. Je kan dan speeltijden, middageten en een foto van diegene dat het kind komt ophalen toevoegen en het is aangepast op maat van een schoolgaand kind. Met het nieuwe M decreet zullen er immers steeds meer kinderen met autisme (of andere beperking) in het gewoon onderwijs blijven en/of terecht komen.

Voor diegene die willen hier nog enkele foto’s van andere visualisaties in ons huis… Er zijn er nog veel en veel en veel meer dus bij vragen of het willen zien van een voorbeeld laat dan gerust een seintje.

 

 

Volg en vind ons leuk op:
Facebook
Pinterest
Twitter
Google+
https://gewoon-wij.be/2015/08/25/onderwijs-visualiseren/

3 gedachten over “Onderwijs visualiseren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *