Zo’n niet-leren-dag

Woensdag… ‘Jeeeeeej turnen vandaag!’ en niet veel later ‘Mama, ik wil niet werken vandaag. Moet dat echt? We gaan toch turnen straks.’

Ja, ik begin een patroon te zien. Afgezien van het feit dat het op donderdag rustiger aan moet, begint ook woensdag een probleem te worden.

Ze zeuren al even om te knutselen dus besluit ik dat we dat maar gaan doen. Lucas had zijn bundeltje van paddenstoelen af dus iets knutselen daarrond leek me wel gepast. Ik roep ze dus bij mij en vraag wat ze willen knutselen rond paddenstoelen. Heerlijk doordrongen met een logische redenering volgens het auti-boekje roept Lucas ‘Een paddenstoel.’
‘Ja, maar hoe wil je die paddenstoel maken?’
‘Dat weet ik niet.’
‘Wil je hem uit papier knippen, schilderen, tekenen, … ?’
‘Ja, dat allemaal!’
Tsjah, weinig creatief dus… Ik probeer nog wat meer los te peuteren, toon voorbeeldjes op pinterest maar er komt quasi niets uit. Ze zien op pinterest een egel op een paddenstoel en die willen ze, logischerwijze, EXACT namaken. Ondertussen kwamen er al bijna tranen bij te pas omdat ik zoveel inbreng van hen vroeg. Ik besloot dus er mee te stoppen en zei hen dat ik wel wat zou maken en als ze dat goed vonden ze het na konden maken.

Moet je weten dat ik eigenlijk helemaal niet kan tekenen maar toegegeven… Dat eerste jaar thuisonderwijs heeft mijn tekenkunsten toch niet zo slecht gedaan. Ik teken een leuke paddenstoel en een toch wel, al zeg ik het zelf, heel erg leuk egelhoofdje en knip deze uit.

IMG_20150923_092152

Ik haal de jongens er bij en toon hen samen met Victor wat het plan is. Nu ja, niet dat Victor een hulp is op dat vlak natuurlijk met zijn potlood overal tussen maar hij wil zo graag al echt groot zijn en alles meedoen dus hem negeren is onmogelijk (lees: hij brult gans de straat bij elkaar als hij niet mag doen wat zijn broers doen).

Ze nemen mijn vormen uit dik papier over op papier en knippen ze zelf uit. Thibeau kiest tot mijn verbazing niet voor een rode ‘hoed’ maar een witte. Prima! Elke paddenstoel anders! Ik maak hem wel even attent op het feit dat ik witte stippen ga maken met verf en dat als hij ook witte wil hij die niet zal zien. Geen probleem zo blijkt, hij wil toch bruine! Lichtjes euforisch over zijn eigen inbreng ren ik naar mijn knutselkast en haal er ook bruine verf uit.

Ze knippen, plakken, stempelen, knippen en plakken nog meer tot ze uiteindelijk klaar zijn. Intussen had Victor zijn eigen draai gegeven aan mijn voorbeeld en er ‘vallende blaadjes’ op gekleefd en nog wat lekker op getekend. Trots op hun resultaat hangen we alles omhoog boven onze thuisonderwijskast.

Van links naar rechts: Mama & Victor, Thibeau, Lucas

Ik ruim alles op en plots staat Lucas weer naast me ‘Mama ik wil niet werken vandaag. Moet dat?’ Ik antwoord dat ze al flink gewerkt hebben met het knutselen waarop hij me invalt ‘Mama ik wil dat doen!’ en wijst naar de tiptop. Een halve seconde later staat Thibeau naast me en vraagt om het koffertje met cijfers. Victor geef ik een Bumba memory, hij snapt er niets van maar ach Bumba staat er op dus pret voor 10.
Plots zeggen de jongens ‘Zie mama wij vinden spelen veel leuker dan werken.’ Ik denk en zwijg… Ik hoor Lucas luidop woorden spellen en zie Thibeau geconcentreerd rekenen. Nee, werken of leren kan je dat absoluut niet noemen 😉

Straks nog even naar de multimove wat uiteraard ook helemaal niet in het lespakket valt onder lichamelijke opvoeding en vast nog vele andere vakken zoals sociaal-emotionele ontwikkeling en vast ook wel wat taal en rekenen. Néé, helemaal niet leren.

Oh, vergeet ik nu te vertellen dat Lucas op dit moment op zijn ipad een programmeer spel zit te spelen en Thibeau een rekenspel?

Ik weet nu al dat ze vanavond zullen zeggen dat ze het kei leuk vonden om niet te moeten werken vandaag en ik zal dan maar knikken en bevestigen 😉

Volg en vind ons leuk op:
Facebook
Pinterest
Twitter
Google+
https://gewoon-wij.be/2015/09/23/zon-niet-leren-dag/

Eén gedachte over “Zo’n niet-leren-dag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *