Inspectie: Het verslag

Zoals beloofd een blog over het verslag. Zoals jullie hier konden lezen verliep de inspectie goed, voor mij dan toch want echt een uitspraak mogen ze niet doen maar als ze vertrekken met ‘Het is in orde, je hoeft nergens bang voor te zijn.’ dan kan je toch al wel redelijk gerust zijn.
Ik kan het me niet meer exact herinneren maar volgens mij had ik de dag erna het verslag al op mail staan met daar in gele fluo op ‘POSITIEF ADVIES’ toch wachtte ik nog netjes de 2 maanden af op het papieren verslag, want dat verslag moet namelijk nog goedgekeurd worden door mensen in Brussel. Geen papieren is niet 100% gerust, that’s me. Vorige week, iets minder dan 2 maanden na datum viel het verslag in de brievenbus. Ik scheurde het enthousiast open en las bovenaan weer ‘POSITIEF ADVIES’! Helemaal blij natuurlijk maar wat staat er nu eigenlijk in zo’n verslag? Waar letten ze nu eigenlijk exact op? Wel, ik zou jullie een uitgebreide blog willen bezorgen maar afgezien van een blad basis info en een blad gegevens zat er nog net 1 + 1/4de blad aan verslag bij. Veel valt er dus niet over te schrijven maar ik wil jullie toch een idee geven.

Het verslag begint met 3 standaard zinnen die elke thuisonderwijzer die ooit inspectie heeft gehad wel kent, het enige dat anders kan zijn is het woordje (ON)VOLDOENDE.
Dus de conclusie dat ons thuisonderwijs VOLDOENDE aan de doelstellingen voldoet volgens artikel blablabla van de wet blablabla.
Dat ons thuisonderwijs VOLDOENDE gericht is op de ontplooiing van de volledige persoonlijkheid en talenten van ons kind en we hem voorbereiden op een actief leven als volwassene.
En dat onze thuisonderwijs VOLDOENDE het respect voor de grondrechten van de mensen en voor de culturele waarden van het kind en van anderen bevordert.

Daarna volgt er dan nog 1 blad met met wat meer ‘gepersonaliseerde’ informatie.
– Welke vakken we geven en welke invloed dat heeft op het kind (positieve invloed). Ook hoe we dit aanpakken. In ons geval met onderwijspakketten. Ook staat lichamelijke opvoeding er gedetailleerd bij vermeld (fietsen, multimove, kinderyoga, …)
– Hoe we ons onderwijs afstemmen op Lucas’ leerbehoefte, dat we op de hoogte zijn van zijn beginsituatie en hoe we ons onderwijs moeten aanpassen naar zijn leermogelijkheden.
– Dat ons onderwijs gepland is. Ze vermelden dan ook de agenda die we bijhouden (daar schrijven we dagelijks in wat ze deden) en de informatie die ik in de werkboeken schrijf. Ik schrijf namelijk op elk blad de datum en het ging.
– Dat er structuur is. Onze visuele ondersteuning, ons onderwijsschema en onze gestructureerde infrastructuur (onze thuisonderwijskast) wordt aangehaald.
– Of onze leermiddelen geschikt zijn voor het behalen van de einddoelen. Concreet materiaal, onze herinneringsmuur in de gang (in onze gang hangen naast de trap alle woorden die ze leerden, posters voor wiskunde, WO, …), …
– Hoeveel tijd we besteden aan thuisonderwijs (er is overigens een wettelijk minimum). Aangezien wij 6/7 werken en de vakanties door werken voor structuur was dit meer dan in orde. Om een idee te geven wij werken van 10 tot half 12 en van kwart na 1 tot half 5.
– Hoe en of we regelmatig het onderwijs evalueren. Wij nemen geen toetsen af en dat was oké voor hen. Wat we wel doen is dagelijks 1.5 uur zelfstandig werk. Dan mogen ze hulp vragen maar is het de bedoeling dat ze me zo min mogelijk nodig hebben. Uit dat werk weet ik uiteraard of ze de leerstof al dan niet beheersen. Ook laten wij gezien Lucas een taalstoornis heeft jaarlijks een test afnemen door een logopediste om hem zo goed mogelijk op te volgen.

Ze sluiten nog af met een standaard tekst dat als je 2 keer een negatieve beoordeling heb dat je kind het schooljaar daarna moet ingeschreven worden op een school.

Zoals je merkt, valt het allemaal wel mee. Als je jezelf wat houdt aan de geschreven wet, alles op papier bijhoudt en vooral een goede structuur waarborgt dan zou er geen probleem mogen zijn. Ze vragen ook wel veel meer dan dat wat in het verslag staat. Zo wordt er in het verslag nergens letterlijk gesproken over de sociale contacten maar ook die zijn belangrijk.  Het gesprek dat je met hen hebt is veel belangrijker dan een hele berg werkboeken op tafel smijten.

We kregen twee exemplaren en eentje daarvan werd reeds netjes ondertekend teruggestuurd. Daar zijn we weer een tijdje vanaf. Nu ja, dat is meestal zo na een positieve inspectie maar er staat, met een uitroepteken inclusief, op het blad met gegevens dat Thibeau vanaf volgend jaar ook zal ingeschreven worden in thuisonderwijs dus ik zal maar niet te gerust zijn 😉

Mijn angst voor inspectie is weg, we doen verder zoals we bezig zijn en dankzij onze my space begint thuisonderwijs hier weer te lopen zoals het moet, oef!

Volg en vind ons leuk op:
Facebook
Pinterest
Twitter
Google+
https://gewoon-wij.be/2016/04/05/inspectie-het-verslag/

2 gedachten over “Inspectie: Het verslag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *