11 tips: Hoe wij lezen leuk houden

Lucas (tweede leerjaar) ging op 8 maanden van avi start (1) naar avi plus (>9). Weinigen die het kunnen geloven dat het zo snel is gegaan en ook wij staan nog vaak vol verbazing te luisteren. Daar waar hij op 1 september het woordje ‘ik’ nog leerde lezen, daar leest hij nu hele jeugdboeken.

Ook Thibeau (derde kleuter) kon begin dit schooljaar niet lezen. Tegen oktober ongeveer maakte hij de klik en las hij zijn eerste woordje. Hij zit nu op avi M4-E4 (3-4).

Hoe komt het nu dat het plots zo snel is kunnen gaan? Een stukje aanleg zal er zeker voor iets tussen zitten maar dan nog is het wel een hele grote voorruitgang. Wij houden namelijk geen vaste leesmomenten. Wij doen geen lesjes lezen meer sinds november, verplichten niet om dagelijks te oefenen of wat dan ook. Toch ging het zo ontzettend snel. Ik kan maar 1 ding zeggen… Hou lezen leuk! Hoe wij dat doen? Wel, dit zijn onze 11 tips.

Niet dwingen om te lezen! Echt niet doen. Als je een kind dwingt tot iets zal het er meestal een hekel aan krijgen en dat kan je bij dingen als lezen echt wel missen. Als je kind volgens jou of de leerkracht echt wel vaker zou moeten lezen, maak het dan leuk. Zorg dat je kind zin krijgt om te lezen.

Geen AVI boekjes als het kind niet graag leest. Wij hebben zelf heel wat AVI boekjes in huis en ook uit de bibliotheek kwam er steeds een hele lading mee, toch waren dat de boekjes die hier raar of zelden gelezen werden. Die boekjes wekte geen enkele interesse bij hen los waardoor ze die echt niet wilden lezen. Boeken laten lezen die ze niet leuk vinden resulteert in dwingen, zie het vorige puntje.

– Welke boeken dan wel? Laat hen zelf boeken kiezen ook al is dat een encyclopedie. Lucas kocht met zijn eigen spaarcentjes boeken van de minions en rox want die wilde hij graag, maar kreeg hij niet van ons omdat we al honderden boeken in huis hebben. Raad eens welke boeken hij het eerst uit las? Ja, hij was net begonnen met leren lezen maar die boeken met toch al best wel moeilijke woorden wilde hij echt wel als eerste lezen dus lieten we hem. Nu leest hij heel vaak uit de kinderbijbel. Ook niet bepaald de gemakkelijkste teksten maar dat gaat ondertussen heel vlot. Thibeau die las dan weer een encyclopedie over auto’s. In de bibliotheek kiezen ze nu dan ook altijd zelf de boeken die ze willen lezen.
IMG_20160125_104815

Kom tegemoet aan hun vraag ook al kost je dat soms geld. Lucas begon hier reclame blaadjes enzo te lezen. Behoorlijk onnuttige informatie, maar hij wilde gewoon heel graag een echte krant lezen en die blaadjes leken daar op. Aangezien wij hen ook op de hoogte wilden houden van de actualiteit vroegen we een proefexemplaar aan van de wabliefkrant. Deze is niet zo ‘geweldig’ geschreven als een gewone krant en dus ideaal voor kinderen. We zullen ons dus binnenkort hierop abonneren. Lucas leest en leert en daar draait het voor ons om. Boeken krijgen ze hier niet zo snel, we gaan dan ook vaak naar de bibliotheek.

Geen vaste leesmomenten. Daar kozen we bewust voor. Lucas leest wel dagelijks, maar steeds uit vrije wil. Ik heb er nog nooit met de klok naast gezeten maar volgens mij leest hij echt wel ruim 2 uur per dag! Hij leest in de tuin, in de auto, in bed, in de zetel, op de grond, … Overal! Eerst altijd luidop wat het makkelijk maakte voor mij om mee te luisteren en te volgen zodat ik hem kon helpen, nu leest hij meestal in stilte maar hij heeft mijn begeleiding dan ook helemaal niet meer nodig, dat hoor ik goed als hij dan toch wel eens luidop gaat lezen. Als ik er bij Thibeau een gemiddelde op moet plakken dan leest hij ongeveer 3 keer per week, maximum een kwartiertje per keer. Ook hij leest in stilte, maar voor nu is dat helemaal geen probleem. Ik hoor wel dat als hij luidop leest er nog moeilijkheden zijn maar hij heeft nog veel tijd. Dat komt wel goed.

Zien lezen, doet lezen. Mijn man leest niet graag, heeft dyslexie dus ver moet je niet zoeken waarom hij niet graag leest. Als ik hoor hoe het er bij hem vroeger aan toe ging dan snap ik ook zijn aversie van lezen. Hij werd zo gedwongen om te lezen… Ikzelf lees wel graag, heb ik altijd graag gedaan. Ik kan heel der boeken verslinden. De kinderen zien mij dan ook gemakkelijk eens lezen. In bad, in de zetel, in de tuin, … Er ligt altijd een boek in de buurt. Jahaaa, ik heb nog tijd om te lezen met die 4 kinderen in huis.

– Laat ze voorlezen aan een kleine broer of zus of maak er een spelletje van. Als ik ze toch graag eens wil horen lezen omdat het een tijdje is geleden dan vraag ik of ze het misschien leuk zouden vinden om voor te lezen aan Victor of Charlotte. Zo’n mini broer of zus is super handig om uit te spelen op dat vlak, oeps. Is er geen kleine broer of zus dan kan je er een spelletje van maken. Om de beurt een stukje lezen en wie de minste fouten heeft wint. Ze vinden het hier enorm grappig als ik expres overdreven fouten ga beginnen maken en spelen dat spel vlotjes mee door mama te gaan verbeteren.
IMG_20160210_150057

Lees hen voor. Wij doen het momenteel eigenlijk te weinig, maar dat ligt vooral aan de kinderen. Ze luisteren niet zo heel graag naar verhaaltjes als wij ze voorlezen, naar elkaar dan weer wel. Toch lazen we hen toen ze kleiner waren heel vaak voor. Van te horen lezen, ga je lezen. Ze kijken vaak over je schouder mee en leren zo letters en woorden herkennen. Je geeft hen automatisch ook het plezier van het lezen mee. Het is op deze manier dat ze spontaan leerden om intonatie te gaan gebruiken tijdens het lezen.

Laat hen fouten maken. Ik verbeter niet elk woord dat ik ze fout hoor lezen, eigenlijk doe ik dat zelfs zelden. Ik heb nog geen enkel woord gehoord dat ze na tig aantal keer lezen nog steeds fout hadden. Ik help hen enkel als ik ze echt hoor haperen of zwoegen op een woord of als ze het me vragen. Lucas zegt het zelf heel vaak ‘Hé, dat woord lijkt heel erg op dat woord dus dan klopt dat niet, dat moet zo.’ en zo verbetert en leert hij zelf uit zijn fouten.

Niet hakken en plakken. Dat werkte hier zo verwarrend. Het alfabet kennen ze hier al langer terwijl ze dat in scholen doorgaans pas in het tweede leerjaar leren. Zo vreemd vind ik dat! Hoe kan een kind nu leren lezen zonder het alfabet te kennen? Ik snap het niet, ligt vast aan mij hoor dus wie het mij kan uitleggen, laat maar komen want ik ben heel nieuwsgierig waarom dat nu net zo wordt gedaan. Maar dus, niet hakken en plakken. Ze snapten maar niet dat je die letters apart moest zeggen en dan weer aan elkaar moest plakken. Een woord is een woord voor hen en daarmee uit. Uiteraard weten ze wel dat het aparte letters zijn maar dat je die dan weer telkens apart moet zeggen om dan een woord te vormen dat kan er niet in.

Laat het los! Echt waar, laat het los! Het komt goed. Lucas zat vorig jaar in het eerste leerjaar. Echt tranen met tuiten heb ik gehuild omdat dat stomme lezen maar niet wilde lukken. Hoe moeilijk kon het zijn om de letters van ‘ik’ en ‘mol’ te gaan mengen en nieuwe woorden mee te vormen? Uiteindelijk liet ik het los, best lang. Maandenlang heb ik het losgelaten tot ik vorige zomervakantie zelf klikklakboekjes (leeskaftjes) ging maken. Niet om meteen mee aan de slag te gaan hoor maar wel om al te hebben liggen. Al werden ze hier nooit gebruikt zoals het moest, zie bovenstaand puntje.

Heb jij nog tips om lezen leuk te maken?

Volg en vind ons leuk op:
Facebook
Pinterest
Twitter
Google+
https://gewoon-wij.be/2016/05/10/11-tips-hoe-wij-lezen-leuk-houden/

Eén gedachte over “11 tips: Hoe wij lezen leuk houden

  • 11 mei 2016 om 09:32
    Permalink

    dat hakken en plakken is voor de kinderen met dyslectie zeer goed, of diegene die het er heel moeilijk me hebben. Zelf heb ik een milde vorm van dyslectie maar ik lees wel super graag. Als tip naar je man toe…welke films ziet hij graag, zoek een boek dat hetzelfde genre heeft…of eventueel het boek waarop een film is gebaseerd.
    Voor kinderen werkt geronimo stilton ook zeer goed. Daar zijn er vaak woorden die anders eruit zien…dus bijvoorbeeld rood is effectief in het rood en omhoog gaat schuin omhoog geschreven zijn. De verhalen zitten ook altijd vol actie, mijn zoon die in 2010 is geboren die leest al 2 jaar, dit jaar pas echt zeer vlot maar hij leest boeken voor het 3de leerjaar. Op dit moment zijn we nog aan het zoeken naar wat zijn genre is. Pinkeltje vond hij wel leuk, ridders vind hij leuk, dino’s vind hij leuk…dus ik ben hem vooral actieboeken aan het geven met een deel fantasie erin. Zo het soort genre dat ik zelf ook wel leuk vind om te lezen 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *