Review: Boekjes met magneetjes

We hebben drie soorten boekjes met magneetjes, twee voor lezen en eentje voor de klok te leren lezen. Alle drie de boekjes zijn zeer stevig en dik. Zelfs onze peuter van nog geen 2.5 jaar kan ze vlotjes hanteren al doet hij er nog niet meer mee dan gewoon magneetjes willekeurig leggen, hij houdt zich er wel lekker rustig mee bezig.

De kindjes vinden alle drie de boekjes leuk. Ze halen ze zelfstandig uit de kast en gaan er mee aan de slag. Ze hebben er geen hulp bij nodig. Gezien de frequentie dat ze de boekjes uithalen, ga ik er van uit dat ze de boekjes echt wel leuk vinden. Het is natuurlijk niet gewoon een boekje lezen of iets leren, ze zijn actief bezig en leren dus zonder dat ze het zelf beseffen.

‘Ik leer klokkijken’
Dit boekje kocht ik 1.5 jaar geleden op de boekenbeurs in Antwerpen. Tot een dik jaar geleden lag het hier eigenlijk maar in de kast maar sinds ze het ontdekt hebben, grijpen ze er regelmatig naar. Ik zet het boekje eigenlijk zelf niet in tijdens de lessen. Als ze het dus gebruiken is het op eigen vraag. Toch is het een leerrijk boekje. Het verschil tussen grote en kleine wijzer, waar de cijfers op de klok horen, uren en halve uren maar ook een beetje digitale klok komen aan bod. Soms wel best moeilijk zoals de Romeinse cijfers die aan bod komen.

Ook een heel aantrekkelijk boekje, veel kleurtjes en heel kindgericht. De magneetjes blijven ook redelijk goed op hun plaats al hadden ze van mij iets sterker mogen zijn. Het grootste voordeel van dit boekje, naast het leerrijke en kleurrijke, vind ik dat de magneetjes weer netjes in het voorziene vakje passen. Ja, als thuisonderwijsmama met veel materiaal vind ik dat toch wel heel erg belangrijk.

Prijs die ik betaalde: €22,90 euro
Er zijn van Nicola Baxter trouwens meer leuke boekjes in deze reeks over tellen, rekenen, de tafels, … Ook verkrijgbaar in het Engels. Er zijn er enkele te verkrijgen via bol.com, als je via de link in de rechtse kolom hier op de blog gaat kijken, krijgen wij een klein procentje 😉
IMG_4114

‘Eerste woordjes lezen, een dagje uit’ en ‘Woordjes lezen, naar school’
Dit zijn twee boekjes die ik kocht in een promo bij boekenvoordeel. Ze hebben me dus amper wat gekost. Ook deze boekjes lagen hier ruim een jaar niets te doen in de kast maar sinds kort zie ik ze steeds vaker op tafel liggen. Ook deze zet ik niet in tijdens de lessen zelf. Toch zijn ze heel leerrijk.

Gezien de prijs kan ik er eigenlijk niet ontevreden over zijn al waren ze hier in het begin wel heel verwarrend. Er zitten heel veel magneetjes bij met woordjes wat het heel onoverzichtelijk maakt en behoorlijk wat zoekwerk vergt om het juist woordje te vinden als je bladzijde per bladzijde wil afwerken. Ook zijn er veel meer woordjes dan voorgedrukt staan onderaan het blad. We dachten dus eerst dat het de bedoeling was dat je het magneetje bij het juiste woordje moest zoeken. Ik vond het wat eenvoudig maar toen kwamen we er achter dat er dus ook magneetjes zijn met woordjes die je gewoon bij het juiste prentje moet leggen. Bijvoorbeeld ‘meisje’ bij een meisje enzo. Heel fijn vind ik dat want dan moeten ze toch al echt gaan lezen wat er staan en niet gewoon de woorden herkennen. Dat maakt het toch ook nog aantrekkelijk voor Thibeau en Lucas die al kunnen lezen.

Ook deze boekjes zijn heel kleurrijk en kindvriendelijk. De magneetjes zijn iets sterker dan die van het klok lezen boekjes dus dat is zeker oké. Nadeel is dan weer dat de magneetjes echt met hamer en geweld zelfs niet meer in het voorziene vakje passen. Ze zitten hier dus in aparte potje wat niet erg praktisch werkt. Gelukkig zijn de magneetjes wel in dezelfde kleur als het desbetreffende boekje.

Prijs die ik betaalde (en waarvoor je ze nog steeds vind op de site van de boekenvoordeel): €2.48 euro per boekje, normale prijs: €8.99
Ze hadden er toen in de winkel verschillende, op de site zelf zie ik nog eentje staan voor aftrekken. Zeker de moeite waard voor die prijs! Ik zou ze zeker weer kopen!
IMG_4117 IMG_4125