Schriften en methodes

Daar zal het in deze blog over gaan. Mijn mailbox stroomt vol (sorry dus als een antwoord soms wat langer op zich laat wachten) met vragen over thuisonderwijs en hoe wij het aanpakken. Ik vind het moeilijk om steeds op te antwoorden want voor iedereen is het anders. Elke thuisonderwijzer geeft op een andere manier les en elk kind heeft een andere aanpak nodig. Dit gaat dus ENKEL over de schriften en niet over al ons ander leermateriaal, daarover schrijf ik nu elke zondag een review zoals vorige zondag over onze boeken met magneetjes.

Wij werken deels met schriften en methodes en deels zonder. In deze blog geef ik jullie een kijkje in de grote lijnen van de methodes (zo worden de schoolboeken genoemd) en schriften waarmee wij werken. Hou in je achterhoofd dat dit NIET alles is. Er zijn nog meer schriftjes en extra bladen en en en … Alles op foto zetten en oplijsten is niet mogelijk daarvoor werken wij met teveel spullen om voldoende afwisseling en uitdaging te bieden.

MUVO, Frans, Engels, Godsdienst en LO zijn allemaal vakken waar ik in basis niets voor in huis heb. Als het zich aandient haal ik materiaal van het internet of maak het zelf.

WO had ik reeds drie methodes voor. Curieuzeneuze, mundo en mikado. Geen van de drie werkte hier, al ken ik heel wat mensen die wel zeer tevreden zijn van mundo en mikado. Waar ik nu mee werk is een combinatie van de allombekende zonnekind/zonneland/zonnestraal (naar gelang de graag lager onderwijs) en zelfgemaakte bundels. Zonnekind (in ons geval nog op dit moment) heeft heel wat verschillende thema’s en met de meeste kan ik wel wat. Het is uiteraard beperkt en vraagt dus wat uitbreiding maar die maak ik met plezier. Het zijn vaak thema’s die de kinderen ook echt aanspreken.
Daarnaast werken we ook met thema’s op vraag van de kinderen zoals de gevoelens waar ik laatst over blogde.
IMG_4332

Schrijven/spelling
Voor het eerste leerjaar gebruiken we mol en beer spelling + scheurblok en kameleon schrift met aanloop rechts. Van mol en beer spelling ben ik geen uitgesproken fan. Ik hou deze voornamelijk om het schoonschrift te blijven oefenen. Kameleon schrift met aanloop rechts is een boekje om echt schoonschrift aan te leren. Letters overtrekken tussen een aantal lijntjes en daarna met een beginstip zelf de letters schrijven. Heel basic maar heel duidelijk. Het sluit aan bij de methode van mol en beer trouwens.
Daarnaast gebruiken we nog veel losse boekjes zoals doolhofboekjes, lijntjes overtrekken, letters overtrekken, losse bladen, …
IMG_4328

Voor het tweede leerjaar gebruiken we tijd voor taal accent spelling de Z-schrift en Z-blok. Dit is de ‘zorglijn’ van de methode. Deze loopt gelijk met de gewone schriften maar zijn prikkelarmer en duidelijker van vraagstelling. Verder zijn ze dus het gewone niveau.
Ook hier gebruiken we nog steeds heel wat extra schriftjes en papieren.
IMG_4335 IMG_4329

Taal/Nederlands
Wij zijn in het eerste leerjaar gestart met mol en beer, een methode waar ik heel tevreden over ben maar ze sloeg bij mijn kinderen niet aan. Dus ik mag de methode zo mooi en goed vinden als ik wil als het niet werkt dan werkt het niet. Ik had dus alles aan de kant gelegd na een jaar ploeteren en kocht met tweedehands de methode veilig leren lezen. Deze sloeg meteen aan, nu ja, ze waren ook een jaar ouder dus misschien waren ze eerder gewoon ook nog niet rijp om te leren lezen. Vooral Lucas dan want die hoorde dat wel te doen in het eerste leerjaar en dat deed hij dus niet. Elk kind is op dezelfde leeftijd klaar om te leren lezen dus de kans is volgens mij groter dat het probleem daar zit dan bij de methode van mol en beer.
Van veilig leren lezen ben ik tevreden in de zin van. Het zijn duidelijke boekjes maar ze zijn beperkt, zeer beperkt. Ze leren je kind lezen punt, niet meer dan dat. Dus vanaf kern 6 haalde ik mol en beer er weer bij om meer taalbeschouwing aan te brengen. In het eerste leerjaar werken ze hier dus twee methodes af, in Lucas zijn geval op 2 trimsters. Eens ze er dus klaar voor zijn loopt dat als een trein.
Ook hier een boel extra blaadjes.
IMG_4326 IMG_4336

In het tweede leerjaar gaan we dan over naar tijd voor taal accent de Z-schriften en de taalboeken. Ook hier is de ‘zorglijn’ heel bewust gekozen en tot zover ik kon vinden is dit de enige methode die deze heeft op het normale niveau. Ook hier zijn de schriften dus gewoon prikkelarmer en met duidelijke vraagstelling maar gewoon niveau zoals het in een tweede leerjaar zou zijn, vandaar dat de schriften ook te gebruiken zijn met de gewone handleiding en de gewone taalboeken. We gebruiken de methode nog maar enkele weken maar ik ben er super tevreden van en ik zie ze (zolang de kinderen ze ook goed vinden) ons gebruiken tot het zesde leerjaar.
Moet ik de extra blaadjes nog vermelden 😉
IMG_4331 IMG_4333

Wiskunde
Vanaf het eerste leerjaar gebruiken wij de methode kompas. Zeer tevreden over, jammer genoeg zijn ze deze aan het vernieuwen. De oude blijft nog wel bestaan maar ik neem niet het risico dat ze in het vijfde zitten ze toch verdwijnt dus stappen we vanaf het derde leerjaar over naar de nieuwe kompas. Ik heb deze kunnen inkijken op de beurs en ziet er me echt even goed uit als die waar we nu mee werken. Voor mij lijken de verschillen vrij beperkt wat ik goed vind. Ik heb geen foto’s genomen van Thibeau zijn ene werkboek die hij nog half moet doen van het eerste leerjaar maar ineens alles van het tweede leerjaar.
Ook voor wiskunde hebben we hopen extra schriftjes (de helft staat nog niet eens op de foto), een zelfgemaakte werkbundel voor de klok en een boel extra blaadjes.
IMG_4322 IMG_4323 IMG_4325 IMG_4334

Het lijkt immens veel, nu ja dat is het misschien ook, maar in werkelijkheid valt het echt goed mee. De methodes (dat kan ook andere zijn) gebruiken ze in scholen ook. De extra blaadjes zijn vaak de huistaken of toetsen die ze dus ook in scholen gebruiken alleen worden ze bij ons gebruikt als aanvullend les materiaal. De extra schriftjes zijn hier om voldoende afwisseling te bieden. Dat zijn boekjes die de kinderen vrijwillig en zelfstandig maken. Ze vinden ze leuk en vragen er zelf naar. Ze zijn ook het ideale opvangmiddel hier voor als het moeilijk gaat. In moeilijkere periodes doen ze vaak heel erg moeilijk om in het gewone methode boeken te werken terwijl ze de andere schriftjes wel willen doen. Zo blijven ze leren zonder dat ze het echt door hebben.

Heb je nog vragen? Mail gerust of laat een reactie na.

Volg en vind ons leuk op:
Facebook
Pinterest
Twitter
Google+
https://gewoon-wij.be/2016/05/19/schriften-en-methodes/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *