Thuisonderwijs crisisvergadering

De hoofden zitten hier alweer een tijdje vol, de lesjes gaan nog wel deels door maar deels ook niet en het gaat geen meter voorruit en iedereen is lastig en er wordt gehuild en er wordt geroepen en nog veel en veel meer van dat.

Gisterenmiddag was ik het plots beu. Na er even met er een vriendin over te praten vatte ik de koe bij de horens en ging aan de slag. Lucas en Thibeau zaten net klaar aan tafel voor de lesjes als ik het onderwijsschema, dat ik bij de start van vorig schooljaar maakte, van de kast haalde en op tafel zwierde. Twee verbaasde hoofdjes draaiden zich naar mij ‘Mama, wij moeten toch werken nu?’ ‘Sevens.’ antwoordde ik kort.

Nota: Het schema werd gemaakt maar eigenlijk nog geen enkele dag nageleefd! Mijn schuld uiteraard.

Ik begon de magneetjes van het bord te halen en mompelde wat over crisisvergadering.
‘Mogen we helpen mama?’ vroegen ze voorzichtig. Ik werd weer rustiger en zei dat ze het wel alleen mochten doen.
Rustig haalden ze alle pictogrammen van het bord en legde ik hen uit wat ik wilde gaan doen. Ik vertelde hen dat ik graag wil dat ze een beetje meer werken want dat ze nu (ik wilde Lucas niet viseren) wat achter liepen met de leerstof en ik verwees naar de examens. Ik legde hen nogmaals uit dat thuisonderwijs, thuis ONDERWIJS is en niet de hele dag thuis spelen. Van spelen leren ze natuurlijk ook heel veel maar hier gaat dat niet zoals het dan zou moeten lopen. Unschoolen is voor de hoofdvakken niet zo hun ding.
Ook stelde ik hen duidelijk dat we vanaf september ook zeker weer inspectie kunnen verwachten en dat dat deze keer niet enkel voor Lucas zou zijn. Ze begrepen het…

Eens alle pictogrammen er af waren, gingen we ze eerst sorteren. Er waren er een heel aantal bij die niet meer van toepassing zijn. Ik denk maar aan verkeersles, ik bedoel maar, hoe kan je verkeer nu leren uit een boek?! Ook lezen mocht weg want lessen lezen doen we niet, ze lezen nu al zoveel! Ook Godsdienst mocht weg, lessen Godsdienst hebben we inmiddels ook alweer een tijdje afgeschaft. We lezen sowieso elke dag uit de (kinder)Bijbel en overdenken dan de teksten. Er echt actief rond werken doen we ook spontaan tussendoor. En dan waren er natuurlijk nog alle reserve pictogrammen.
Al deze pictogrammen mochten na afloop dus in een envelop.
2016-05-27

Ik begon dan met de hoofdvakken en besliste wanneer IK wil dat ze wiskunde, taal, wereldoriëntatie, spelling en schrijven doen. Spelling en schrijven zijn bij ons echt aparte lessen. Schrijven is namelijk echt in een oefenschrift puur oefenen op schoonschrift. Toen waren onze pictogrammen eigenlijk al op. Er waren er nog wel van de uitstapjes alsook van knutselen maar dat zijn dingen die hier à la minute gebeuren. Al kon ik knutselen er al wel bij hangen voor vandaag.

‘Mama, wat met blokfluit en piano? Ja, en lopen mama?’ en toen viel mijn euro dat ik ook Frans nog niet had. Daar waren nog geen pictogrammen van. Dus hop, met zijn alle achter de computer om pictogrammen uit te kiezen. Bedreven als we daarin zijn ondertussen rolde er nog geen twee minuten later een vel papier  uit de printer. Snel knippen en ze dan maar eerst even op het magneetbord leggen want de kinderen waren ongeduldig. Ik koos nog waar Frans moest en samen bedachten we wanneer ze gingen lopen. Dan restte ons enkel nog blokfluit en piano. Ze wilden graag elk instrument 3 keer per week oefenen. Dat was goed voor mij dus vroeg ik hen wanneer ze wat wilden doen.
Er ontstond een discussie want de ene wilde piano op maandag en de andere blokfluit. Na een paar minuten onderbrak ik hen met de vraag een kleur te kiezen. Verbaasd gaven ze me een antwoord. Ik gaf hen elk drie pictogrammen van het keyboard en de blokfluit en liet ze deze inkleuren. ‘Kies nu maar voor jezelf en dan geeft mama wel apart les.’ Enthousiast waren ze weer vertrokken.

Toen ze klaar waren gingen we samen de pictogrammen lamineren en er magneettape op kleven. Alles weer op het magneetbord en klaar zou je denken. Nee hoor! Ze wilden hun muziekpicto’s weer veranderen en raad eens… Ze willen alle twee hetzelfde, alsof ik dat niet kon voorspellen 😉
2016-05-27 (5)

Ik smijt voor nu even het uren schema weer buiten. Ik probeerde hen uit te leggen dat ik wil dat ze die vakken op die bepaalde dagen doen maar om welk uur en in welke volgorde maakt me niet uit. Hoeveel ook niet want op goede dagen doen ze meer dan op slechte dagen, dat gaat vanzelf. Ik heb de indruk dat een vast schema met vaste uren en vakken voor hen nog meer rust zou geven maar ik heb echt geen zin in een dagelijkse strijd van ‘Nee! Nog 7 minuten! Doe verder!’ of halfweg een oefening te moeten stoppen want ja tijd is tijd bij die jongens hier.

Daarna gingen ze meteen aan de slag! Op 2 uurtjes waren ze al klaar voor die dag en ze hadden ontzettend veel gedaan! 4 pagina’s wiskunde op 1 dag was echt lang geleden! 2 weken les aan taal op een half uur tijd deed Lucas! Nu ja, de taallessen van begin tweede leerjaar zijn misschien ook wel wat te gemakkelijk voor hem. En ze hadden plezier en ik dus ook. Ben benieuwd of het ook weer gaat blijven werken als het nieuwe er af is 😉
2016-05-27 (6)

In elk geval ben ik gemotiveerd dus ga ik het elke keer aanpassen als er wat verandert en ik ben er zeker van dat de kinderen dat ook nog wel een paar keer zullen doen met hun muzieklessen of als ze ergens geen zin in hebben.
IMG_4784 IMG_4785

Volg en vind ons leuk op:
Facebook
Pinterest
Twitter
Google+
https://gewoon-wij.be/2016/05/27/thuisonderwijs-crisisvergadering/

3 gedachten over “Thuisonderwijs crisisvergadering

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *