Mama challenge 2016: Voorbereiden op het nieuwe schooljaar

Volgens mij zal ik de enige zijn in de mama challenge met een niet shoplog of knutselblog als het gaat over het voorbereiden van het nieuwe schooljaar. Tsjah, ik hoef dan ook niet om een nieuwe pennenzak of boekentas en net zo min hoef ik boeken te gaan kaften of een super hippe geknutselde schrift te hebben. Ik hoef dat natuurlijk niet te doen want ik geef thuisonderwijs en stiekem ben ik wel wat jaloers op die mensen. Naar de winkel en wat kopen of als je het wat unieker wil, wat knutselen en klaar. Nee, ik moest weer zo nodig thuisonderwijs geven zodoende ziet mijn voorbereiden op het nieuwe jaar er dus wel heel wat anders uit.

Nu ja, moet je mij is uitleggen wie er begint met het voorbereiden van het nieuwe jaar als ze eigenlijk al 11 dagen bezig zijn met dat nieuwe jaar. Jup, ikke! Uiteraard, that’s me.

Naar de winkel
Ik moet ook nog naar de winkel maar dan om de schoolboeken. Nu ja, voor elk kind twee schriften voor schrijven want die had ik helemaal over het hoofd gezien. Lekker online besteld en binnenkort liggen ze mooi voor me klaar in de boekenwinkel. Die kunnen we dan ook weer afvinken.

Aan de knutsel
Jahaaaa, ik knutselde ook. Weten jullie nog mijn super snelle klaar agenda’s voor dit jaar?

Oud gerief buiten
Het ganse jaar bewaar ik steeds elke afgewerkte schrift, elk velletje papier waar ze ook maar wat leerrijks op deden en dat over véél gaan, elk knutselwerkje, … ALLES! Echt tegen eind juli lijken de slaapkamers wel opslagplaatsen. Ik heb jammer genoeg maar een mini rijhuisje met op dit moment twee, hopelijk binnenkort drie slaapkamers. Dit voor 6 personen. Ik kan onmogelijk alles bijhouden dus op het einde van het jaar gaat alles buiten, ja echt alles. De mannen/vrouwen van het oud papier en de vuilniskar zullen me weer dankbaar zijn. Al moet ik toegeven dat ik het zelf echt jammer vind hoor. Al die evolutie en knappe dingen die ze maakten, het doet toch wel wat pijn aan mijn hart om dat weg te smijten maar geen keuze. Als ik het zou bijhouden zou je me na twee jaar al moeten inschrijven voor zo’n programma op tv over extreme verzamelwoede vrees ik.

Alle boeken gingen in een grote doos en staan in de gang klaar voor het oud papier. De knutselwerkjes moet ik nog steeds bij elkaar graaien in de slaapkamer van de jongens en dat begint tijd te worden want de olympische vlaggen, medailles en kransen, de ridderschilden, … beginnen hier beneden alweer veel te veel plek in te nemen. Hoge tijd dat dat dus naar boven kan verhuizen.

Ook al het materiaal waar mijn twee grootste uitgegroeid zijn moest in dozen. Want Victor is dan weer nog wat te klein. Dat moet dan weer gestockeerd worden. Twee grote dozen…

Dit waren de afgewerkte boeken van vorig schooljaar (op de achtergrond mijn thuisonderwijskast die ondertussen heel wat voller zit dan toen ik er een jaar geleden voor het eerst over blogde).
gewoonwij thuisonderwijs voorbereiden nieuw schooljaar boeken kaften -1

Nieuw gerief binnen
Welk nieuw gerief? Oh ja juist, al dat educatief materiaal dat ik aan het reviewen ben. Dat moest in mijn kast geraken. Een uitdaging maar aangezien ik twee dozen kon opbergen voor binnen twee jaar pas had ik wel wat plek vrij gekregen. Als bij wonder paste alles netjes in de kast.

Jaar/week/dagplanningen
Mijn thuisonderwijscollega’s slaan me er mee om de oren dezer dagen. Volgens mij ben ik de enige die er niet met meedoet.

Waarom geen jaarplanning?
Echt waar, het idee dat ik aan tafel moet gaan zitten en een heel jaar op papier moet gaan zetten van elk vak met datums bij wanneer wat dan weer af moet zijn. Ik zou kierewiet worden! Collega thuisonderwijzers doen het om een richtlijn te hebben om te zien of ze wel alles afgewerkt krijgen op een jaar. Ik niet. We werken 1-op-1 zelfs met 3 à 4 uur les per dag krijg ik meer dan 1 schooljaar op een schooljaar afgewerkt is vorig jaar bewezen. Ik ga me dus echt niet druk maken of ik er wel geraak. Het idee dat ik dan weken tijd ga steken daarin bweikes. Hopen respect voor mijn collega’s die dat kunnen opbrengen, echt waar!

Waarom geen weekplanning?
Ik heb wel een schema natuurlijk maar dat is gewoon om de kinderen te tonen wat we die dag doen. Daar hangen dus geen bepaalde onderwerpen of lessen aan vast die zeker af moeten en al helemaal geen tijden. Al overweeg ik toch om een planning op te maken met dagen en uren want om 1 of andere reden heb ik dubbel zoveel vakken dan twee schooljaren terug. Waarom hang ik er niets aan vast? Wel ik probeerde het vorig jaar 2 weken en echt waar na 1 week liep het al mis en na de tweede week was er zelfs geen redden meer aan. Als de kinderen ziek worden, een slechte nacht hebben gehad of wat dan ook lopen ze al snel achterop en als dit dan een week of twee weken aanhoudt loopt je ganse weekplanning voor de rest van die maand of zelfs jaar in het honderd. Die stress, brrrrr!

Waarom geen dagplanning?
Die hadden we, weten jullie nog. Mijn schema met uren? Wel ook die konden we niet lang naleven. Ook hier weer moesten we er al snel van afwijken door dingen die er tussen kwamen of wat dan ook maar zoals ik hierboven al zei, ik overweeg het wel weer om echt een schema met uren en vakken op te stellen. De structuur zou Lucas zeker ook deugd doen. Eigenlijk ben ik er al uit dat ik het wel wil doen hoor.

Echt hoedje af voor mijn collega thuisonderwijzers die dat klaar krijgen allemaal! Misschien groei ik er met de jaren wel in want echt de groei en het leerproces dat je als thuisonderwijzer doormaakt is immens.

Thema’s wereldoriëntatie voorbereiden
Zoals ik net schreef… De groei die je doormaakt is immens. Mijn grootste pijnpunt tot nu toe was wereldoriëntatie. Naarmate het schooljaar vorig jaar vorderde beterde het al wat maar echt we doen te weinig, véél te weinig wereldoriëntatie! Daar komt dit jaar verandering in, meer nog… Onze eerste thema zit er al bijna op!

De voorbije twee jaar probeerde ik met methodes te werken voor wereldoriëntatie. Ik zag er drie voor mijn neus passeren en alle drie vond ik ze zwak, saai, leeg, … Ook bij collega thuisonderwijzers die er wel mee werken zie ik vaak dat ze met 3 methodes per jaar werken of ze maken op 1 methode enorm veel uitbreiding. Dat laatste probeerde ik vorig jaar ook, nog steeds hopeloos voor mij zo blijkt. Echt eindeloos respect voor alle leerkrachten en thuisonderwijzers die met die methodes kunnen werken, ik vind er niets aan! Dus voor ons dit jaar geen methodes voor wereldoriëntatie.

Wat deed ik dan wel?
Ik begon met mijn boek ‘Slimmer dan je (klein)kind’ er bij te pakken en bekeek alle thema’s voor het tweede en derde leerjaar. Die heb ik opgeschreven in een schrift met daaronder alles aspecten die ik er van wil doen en uitgebreid met wat ik er rond wil doen, ja ze zullen dubbel zoveel over die thema’s leren dan op school.
Dan ben ik alle thema’s gaan opschrijven die ik wil doen.
Daarna heb ik alle zonnekindjes en zonnelandjes er bij gepakt die ik nog had liggen en had gekregen en daar de thema’s uitgehaald die me ook nog leuk leken. Oh ja, ik rommelde ook nog in mijn bakken met materiaal en daar bleek ook nog wel wat tussen te zitten.

Alles mooi in een schrift opgeschreven en dan al mijn materiaal gesorteerd. Thema per thema, nu ja of toch de thema’s waar ik al wat voor had. Nu ben ik stap voor stap bezig al mijn thema’s volledig uit te werken. Dat wil zeggen kijken wat ik heb, wat er bruikbaar van is, kopiëren zodat ik voor elk kind eentje heb. Dan alles wat niet uitgebreid genoeg is gaan opzoeken op internet en aanpassen en als het niet vind zelf maken. Spellen maken. Werkboekjes samenstellen. Het enige wat ik nog niet doe is de knutselwerkjes uitzoeken die we zullen maken bij elk thema, dat bekijk ik samen met de jongens op dat moment.

Ik heb nu 28 thema’s. Toch zullen er nog thema’s bijkomen. Als de kinderen bijvoorbeeld plots super veel interesse in iets zouden hebben dan werk ik daar een thema voor uit.

Hoezo, veel werk?
Ik hoor jullie al denken… Wat een werk maar eigenlijk valt het wel mee. Zoals ik zei, we zijn al 11 dagen bezig en euh ik ben er nog lang niet. Een kast opruimen doet iedereen wel eens. Oude schoolboeken weg zwieren ook. Wisten jullie trouwen dat het helemaal niet nodig is in het lager onderwijs om al die boeken bij te houden? Ook voor secundair hoeft dat niet zo.

Ik hoef niet naar de winkel tenzij ik een mail heb dat alles binnen is. Geen gezoek achter boekentassen en wat dan ook, gewoon winkel in, boeken betalen en er weer mee naar huis. Geknutsel voor hippe dingen hoeft ook niet en boeken kaften gelukkig al helemaal niet, gewoon met een dikke stift de naam er op. Aan planning doe ik dus (nog) niet mee en mijn thema’s voor wereldoriëntatie voorbereiden kan ik spreiden over een heel schooljaar want toegegeven als er 1 klaar ligt is het wel voldoende toch. Ik heb er nu nog 5 klaar liggen dus ik kan nog meer dan een maand verder. Eigenlijk heb ik dus helemaal niet zoveel werk. Nu ja, ik vind het dan ook maar normaal dat ik dag en nacht bezig ben, misschien is het allemaal veel meer dan ik zelf besef maar zolang ik het niet besef kan ik het me ook niet aantrekken natuurlijk. Leve de illusie!

En nu zal ik maar maken dat ik recht ga staan, ontbijt maak en begin aan het voorbereiden van nog wat thema’s enzo… Iets met niet veel werk 😉

Oh, en als ik dan net op publiceren druk kom ik een blog tegen van mei 2016. Blijkbaar was ik toen al bezig met het voorbereiden van volgend schooljaar, dat was ik vergeten! Dat maakt ineens duidelijk waarom ik nu zo ‘weinig’ werk heb 😉

Omdat voor vele van mijn lezers de voorbereidingen van thuisonderwijs vast niet zo interessant zijn link ik graag door naar de voorbereidingen van Josan, Marjon, Judith en Marijke.

Volg en vind ons leuk op:
Facebook
Pinterest
Twitter
Google+
https://gewoon-wij.be/2016/08/11/mama-challenge-2016-voorbereiden-op-het-nieuwe-schooljaar/

6 gedachten over “Mama challenge 2016: Voorbereiden op het nieuwe schooljaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *