Cijfers matchen

Op woensdag staat er 1 ‘les’ op ons weekschema. Drie kwartier MUVO al is die drie kwartier relatief, dat kan korter zijn maar zeker ook langer. MUVO is muzische vorming en hier valt echt vanalles onder. Knutselen, drama, zingen en dansen, dichten, … Ik probeer dit doorgaans te koppelen aan het thema van wereldoriëntatie waar we op dat moment mee bezig zijn.

Afgelopen woensdag lukte dat laatste me echt niet zo goed. We waren namelijk met een klein tussenthema bezig gewoon om even de druk er af te laten, dat doe ik dit schooljaar elke keer zo. Een groot thema van 2-3 weken met behoorlijk wat leerstof en dan een kleintje van een week om weer even te ontspannen. Het tussenthema was ‘Ik bouw een huis.’ Beetje stom want we hadden dat net gedaan op het einde van vorig schooljaar maar ik had de zonnekindjes nog liggen van vorig jaar en het had absoluut geen verdere uitbreiding nodig. Geen werk voor mij en snel en makkelijk voor de jongens.

Ik zocht naar iets om te knutselen dat perfect bij het thema kon, de kinderen wilden namelijk graag knutselen. Ik wilde echt geen kijkdoos maken en nog minder een gigantisch kasteel aan schoendozen. Via een andere thuisonderwijzer kwam ik dan weer op leuke bouwpakketjes met baksteentjes en cement maar dat kost dan weer geld en momenteel is er echt geen budget meer voor thuisonderwijsmateriaal, er is nochtans een hele verlanglijst.

Ik ging dus op zoek naar wat anders en plots schoot me te binnen dat ik gewoon de kinderen kan laten maken, dat wat ik wil maken aan kleuteractiviteiten. Ik wil namelijk zelf heel wat leuke activiteiten gaan maken voor Victor zodat hij niet meer zo ‘overheersend’ (zacht uitgedrukt) is tijdens de lessen. Als ik de kinderen dat materiaal zou laten maken, dan hoef ik er geen tijd meer in te steken en hebben zij een leuke knutseltijd. Thah, zeg nog eens dat ik geen goede ideeën heb!

Zo gezegd, zo gedaan. Ik begon onmiddellijk met dat wat op dit moment vast nog het minst bruikbaar is voor Victor maar bon, ik moest wat en we waren al bijna half 12. Ik sneed snel stroken wit papier en maakte er met behulp van nietjes zakjes van. De kinderen begonnen onmiddellijk met veel plezier aan het versieren van de zakjes. Stiften en stickers over de hele tafel.

Ondertussen bewerkte ik enkele ijslollystokjes met cijfers en simpele afbeeldingen.
gewoonwij-kleuter-kleuteractiviteit-wiskunde-cijfers-matchen-9

Toen Lucas de zakjes beu was, ging hij paarse rondjes knippen waar ik de cijfers op schreef. Die rondjes kleefden we op de zakjes. Daarna kleefden we met behulp van dubbelzijdige plakband de zakjes op een stevig stuk karton. Nog even een groter zakje maken voor alle stokjes en klaar was ons bord om de cijfers te leren matchen.
gewoonwij-kleuter-kleuteractiviteit-wiskunde-cijfers-matchen-10 gewoonwij-kleuter-kleuteractiviteit-wiskunde-cijfers-matchen-8 gewoonwij-kleuter-kleuteractiviteit-wiskunde-cijfers-matchen-2

Het is geen hoogstaand, knap knutselwerkje maar helemaal eigen en persoonlijk van onze kinderen. En Victor? Die is er heel blij mee, als bij wonder kan hij alles tot 5 al matchen en hij oefent verder er zijn fijne motoriek al mee.

Kindjes blij, mama blij en het is educatief. Wat moet een thuisonderwijzer meer hebben?
gewoonwij-kleuter-kleuteractiviteit-wiskunde-cijfers-matchen-3

Volg en vind ons leuk op:
Facebook
Pinterest
Twitter
Google+
https://gewoon-wij.be/2016/09/11/cijfers-matchen/

3 gedachten over “Cijfers matchen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *