Onze herfstbundel

Ik had een paar weken geleden een heel thema uitgewerkt rond kleuren en toen het dan bijna zover was om die te gaan gebruiken werd het herfst. Slechte timing van mama natuurlijk en ook de kinderen hadden het opgemerkt. Samen besloten we er nog snel het thema herfst tussen te pakken. Echter wilde dit zeggen dat ik nog heel dat thema mocht gaan uitwerken. Ik dook dus in mijn stapel WO thema’s voor dit jaar en viste er een pakketje rond de herfst uit. Niet dat dat veel voorstelde hoor, het gaat namelijk over een behoorlijk oude zonnestraal (uit 2002), een zelfgemaakte werkbundel rond paddenstoelen die Thibeau vorig jaar niet wilde doen en een dopido van vorig schooljaar.

Snel nam ik er een wit blad papier bij en mijn schriftje waarin ik de eindtermen voor WO had opgeschreven (en alles wat wij extra wilden doen) en ik begon op te schrijven wat we gingen behandelen rond dit thema. Een goed uur later was ik al klaar, ik heb immers besloten van WO nog meer los te laten.
gewoonwij-herfst-werkbundel-herfstbundel-werkblaadje-creatief-wereldorientatie-13

De volgorde van wat ik hier schrijf is niet hetzelfde als waarin we alles behandeld hebben maar wel die van hun werkbundel. Ik ga ook niet te uitgebreid schrijven, de foto’s spreken nogal voor zichzelf.

Wat deden we zoal:
– Een voorblad maken voor onze bundel, uiteraard…
– Brainstormen over het woord herfst, waar denken we zoal aan? Daar een woordspin van gemaakt.
– Een opstel geschreven rond het thema herfst en oh wat was deze leuk! Het was trouwens de eerste keer dat ze zo iets deden.
– Dat de herfst een seizoen is, welke seizoenen er nog zijn, hoelang een seizoen duurt en van wanneer tot wanneer het herfst is.
– We schilderden een herfstboom met behulp van wattenstaafjes.
– We herhaalden alles over paddenstoelen. We deden dit vorig jaar ook al maar dat bleek toch alweer ver weg te zitten. Hierbij tekenden ze ook aan de hand van een stappenplan een paddenstoel waar ze de delen op hebben aangeduid.
– Wat veranderd er als het herfst wordt en dit bij dieren, het weer en de bomen. Daarna hebben ze een tekening gemaakt waar deze drie elementen in verwerkt zaten.
– Structuur van een blad bekeken door met een potlood over een blad te gaan waardoor je alles goed kon zien. Alle delen benoemd.
– We leerden alles over de paardenkastanje. We hebben de kenmerken bekeken, de vruchten, de cyclus, …
– En tot slot gingen de kinderen op herfstzoektocht met een vrijwilliger die hier af en toe komt. Ze gingen naar de speeltuin en tekende daar hun zoektocht uit.

Zoals je op de foto’s kan zien, hebben de jongens geen enkel voor gemaakt werkblad gekregen. Alles komt van hun hand. Ik heb ingespeeld op hun interesses en vragen. Het was de eerste keer dat we een thema zo hebben behandeld en ik ben er super blij mee. Het vraagt minder voorbereidingstijd maar wel meer tijd bij het uitwerken zelf maar wat ga je er intens mee om dan, het blijft ook zoveel beter hangen bij de kinderen! Super tof! Ook de jongens vinden dit veel leuker en willen vanaf nu altijd zo aan de slag gaan. Geen voorgedrukte blaadjes meer voor WO!

Over de paardenkastanje en onze geschilderde herfstboom komt nog een aparte blog. Ook maakten we nog leuke andere herfstknutsels waar ik jullie later nog meer over zal vertellen, oh en een leuke blog over herfstknutselen met jonge kleuters! Ook over onze herfst boswandeling komt een blog. Kortom, we zijn nog niet uitgepraat over de herfst! Het is dan ook mijn favoriete seizoen!

Waar geen blog over komt maar wat we wel deden is kruidenkoek maken, heel wat filmpjes bekijken op schooltv en herfstgeluiden nabootsen. Ook de moeite om te doen!

Volg en vind ons leuk op:
Facebook
Pinterest
Twitter
Google+
https://gewoon-wij.be/2016/10/07/onze-herfstbundel/

4 gedachten over “Onze herfstbundel

  • 7 oktober 2016 om 23:35
    Permalink

    Mooi gedaan, jullie thema!
    En wat een kind zelf doet onthoud hij veel beter.
    Brengt weer op ideeën.

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2016 om 14:19
    Permalink

    Dat is het enige juiste onderwijs dat er bestaat : laat de vragen vanuit de kinderen komen, zoek er een antwoord op (alleen of samen, met een ‘deskundige’) en kijk wat alles bij je oproept, in vraag stelt. De werkblaadjes zijn een ‘miskleun’ in het gewoon onderwijs m voor de leerkracht te kunnen getuigen dat men er aan gewerkt heeft. Maar die zijn na verloop van tijd tot ‘doel van de les verworden’. Geen vragen meer, geen verwondering, geen individuele vragen. En aan de hand van dit gegeven ‘herfst’ heb je heel wat meer bereikt dan leerplandoelen WO ook. Prachtig. Dat is ook mijn manier van werken wanneer ik werk met kinderen die in ThO zitten : welke vragen hebben zij, wat weten ze er al van, wat willen ze er nog meer over leren, waar gaan we dat vinden, hoe gaan we dit bewaren. En na iedere werkstap evalueren we of we alles bereikt hebben, of we meer/minder willen.

    Beantwoorden
    • 10 oktober 2016 om 10:33
      Permalink

      Super he! Mijn zoon zit op een leefschool en daar werken ze ook op die manier! Ze steken daar ook veel meer van op en onthouden het veel langer, wat hij allemaal al weet in verhouding tot leeftijdgenootjes uit het klassieke onderwijs is soms ” griezelig” .
      Kimberley doet dat super!!!

      Beantwoorden
  • 8 oktober 2016 om 16:15
    Permalink

    Dit is volgens mij heel leuk voor de kinderen! Ze hebben er plezier aan en leren dingen bij over dit mooie seizoen. Ook zullen ze door zelf alles mee te maken het veel sneller onthouden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *