Online afspraken maken bij artsen

Foto pixabay

We moeten allemaal mee met onze tijd. Het internet heeft de wereld veroverd en nog maar weinig mensen kunnen de dag van vandaag zonder. Ook ik ben er echt verslaafd aan, ja dat durf ik eerlijk toegeven. Sinds het mobiele internet al helemaal. Toch heeft het serieuze nadelen en 1 daarvan wil ik nu even met jullie delen.

Ook artsen gaan namelijk mee met hun tijd. Zo kan je tegenwoordig bij vele via hun website een afspraak maken zo ook bij de onze… Jahaaa, onze huisarts en kinderarts hebben hun eigen website met daarbij horende linkje naar een formulier om online een afspraak te maken. Handig toch? Wel, niets is minder waar! Ik geef een paar voorbeeldjes maar laat me duidelijk zijn, we zijn heel tevreden van ons huisarts en kinderarts en daarom blijven we er ook, het gaat mij om het online systeem dat op geen barst trekt en dat heb je bij wel meer dokter dan enkel de onze en zoals je in verhaal 2 kan lezen gaat het veel verder dan enkel onze huisarts en kinderarts.

Een hele tijd terug hadden we het voor het eerst voor met een zieke Joeri. Een afspraak met de huisarts maken online… Volzet… Hij wilde echt die dag gaan want ken je dat, dat je zo 1 dag echt te ziek bent om te werken maar de dag erna wel weer kan gaan? Als werkend persoon heb je dan een ziektebriefje nodig voor je werk. Oké, volzet, dan bellen maar even. Onze huisarts heeft doorgaans nog wel enkele plaatsjes vrij voor noodgevallen (die neemt hij er dan tussen) en voor enkele gewone zieken zoals Joeri op dat moment. Echter als je niet om 8 uur stipt belt en pas rond 10 uur belt dan zitten die enkele plaatsjes al vol, pech gehad dus toen en Joeri zat een dag meer thuis terwijl hij zoals hij had voorspeld die tweede dag eigenlijk kon gaan werken, absurd maar geen ramp.

De tweede keer en pas op, ik ga me proberen mijn woede te onderdrukken bij het schrijven.
Het is al een tijd geleden maar op een dag lagen Lucas en Victor in de zetel te spelen. Victor schoof van Lucas tegen de leuning van de zetel en begon oorverdovend te krijsen en meteen wisten we ‘Dit is niet oké.’ een halve minuut later was duidelijk dat er wat serieus mis was met zijn arm en raceten we naar spoed. Zijn elleboog bleek uit de kom te zijn en werd weer terug gezet. Men zei daar dat de pijn snel moest afnemen, zo niet dan moesten we 24 uur erna zeker naar een huisarts of kinderarts om de elleboog te laten fixeren. Aangezien het de late namiddag was toen hebben we ook de dag erna tot in de namiddag afgewacht maar Victor verging van de pijn en nurofen en dergelijke varianten werkten niet. Oké, bellen maar. Huisarts – geen plaats, kinderarts – geen plaats. Als een gek begon ik dokters in de buurt te bellen. 7 of 8 belde ik er toen in onze regio en weet je wat die allemaal zeiden? ‘Mevrouw, we zitten al volzet en dus nemen we zeker geen nieuwe patiënten meer aan.’ Nog eens… Het ging om een kind van 2 dat verging van de pijn!!! We reden toen weer naar spoed en deden daar razend ons verhaal. Ze hebben ons daar vriendelijk geholpen en waren het met ons eens dat dit niet de gang van zaken mag zijn. Wij stonden er natuurlijk ongemakkelijk te wezen want wij hoorden helemaal niet op spoed op dat moment en namen de plaats in van iemand die misschien wel dringender hulp nodig had.

Een hele periode zonder doktersbezoeken ging voorbij of toch zonder bezoeken die we niet konden plannen. Joeri werd nog een keer ziek en we zagen dat alles volzet was, we hebben dan maar ineens online een afspraak gemaakt voor de dag daarna bij de huisarts. Diezelfde huisarts gaf hem nu serieus onder zijn voeten dat hij maar had moeten bellen want nu stond hij daar al quasi genezen. Excuseer?! Joeri had er toen wel wat van gezegd en sindsdien lijkt het beter te gaan, nu ja dacht ik toch.

Als het op onze allerkleinste kindjes aan komt gaan we het liefst naar de kinderarts zeker als we het gevoel hebben dat er echt wel wat mis is en zodoende keek ik vannacht terwijl ik zat te kolven met een continu overgevende Charlotte die al uren en uren voeding weigerde, super slap is en er uit ziet alsof ze onder een trein lag, op mijn gsmscherm naar het online afsprakenbeheer van de kinderarts. Uiteraard volzet. Direct deze ochtend belde Joeri om te horen of er toch nog een plaatsje was. Het is bijna weekend en dan is naar de dokter gaan stukken duurder en waarom wachten? Mijn moedergevoel schreeuwt dat er wat mis is en dat het kind moet nagekeken worden en dan liever nu dan morgen bij een vreemde arts en eerlijk is eerlijk, mijn ervaring met dokters van wacht is dat ze dat dik tegen hun zin doen.
Bellen dus… Geen plaats. Joeri duwt wat door maar nee hoor geen plaats. Ik ben razend. Ik heb een hele nacht zitten kolven met een borstontsteking en opkomende koorts omdat mijn kind weigert wat te eten/drinken, ondanks dat ze niets binnen neemt toch blijft overgeven en geen energie heeft (lees: ze ligt op haar rug te staren naar het plafond).
Ik belde onze eigen huisarts en natuurlijk geen plaats! Gelukkig wel bij een collega van onze huisarts maar eerlijk, ik ga liever bij mijn vertrouwde arts, maar voor nu ben ik al blij dat mijn kind geholpen zal worden.

Het mag dan minder werk zijn voor artsen, ze worden ook niet meer gestoord tijdens hun onderzoeken, … maar eerlijk? Ik vind er geen bal aan! Mijn kinderen met autisme zitten echt niet te wachten om zich te laten onderzoeken door een vreemde arts, daar zeggen ze niet waar ze pijn hebben en wat er scheelt. Ook ik als volwassene met autisme bespreek bepaalde zaken toch echt wel liever met mijn vertrouwde arts dan met een vreemde, ben ik dan zo raar dat ik dat toch net iets aangenamer vind?
Ik vind het een goed systeem voor routineonderzoeken die je kan plannen maar hou dan toch minstens een halve agenda of meer open voor echte zieke mensen of moet ik misschien in mijn agenda in gaan plannen wanneer er iemand in mijn gezin ziek gaat worden, ja dat zou ook wel handig zijn maar is niet de realiteit.

En euh, sinds wanneer mogen dokters nieuwe patiënten weigeren?! Een systeem dat volgens mij niet kan, want waar is ons recht op zorg in deze situatie? Hoe willen ze vermijden dat wij niet voor een banaal iets naar spoed rijden? Mijn geduld is er helemaal mee op en ik als kleine gewone burger kan niet veel meer doen dan mijn ongenoegen uiten op mijn blog.

Hoe denken jullie over het online afsprakensysteem bij artsen?

 

Volg en vind ons leuk op:
Facebook
Pinterest
Twitter
Google+
https://gewoon-wij.be/2016/11/04/online-afspraken-maken-artsen/

12 gedachten over “Online afspraken maken bij artsen

  • 4 november 2016 om 11:04
    Permalink

    Ik ken het met 4 kinderen wil je hulp en soms word je gewoon geweigerd net bij de tandarts ook en dan voor mezelf mijn dochtertje was een beetje wild en schopt tegen mijn kin tand stuk leuk hoor gebeld over 9 weken kan ik er pas terecht

    Beantwoorden
    • 4 november 2016 om 17:55
      Permalink

      Oh bah seg, hier bij de tandarts ook zo lang wachten maar als er echt wat dringend is zorgt hij gelukkig wel voor een plekje. Soms zit je dan wel echt lang in de wachtzaal omdat hij je dan echt wel als dubbele patiënt heeft maar hij doet het dan toch maar!

      Beantwoorden
  • 4 november 2016 om 13:07
    Permalink

    Het hangt toch van dokter tot dokter af hoor. Hier ook een online systeem, maar is het volzet blijven ze aanvullen (ze werken hier met twee, de ene ’s morgens, de andere ’s avonds, maar indien nodig werkt de ene wat later, en de andere begint wat vroeger). Onlangs kwam manlief ook onverwacht tegen 11u thuis en moest hij naar de dokter. Oline kijken, allemaal volzet, even bellen en hij kon langs. Beetje gewillig zijn van de dokters doet al veel hoor.

    Beantwoorden
  • 4 november 2016 om 16:31
    Permalink

    Wat een erge verhalen seg… Maar dat heeft precies niet echt te maken met dat systeem maar met de overbezetting van de artsen??
    Wij hebben een praktijk met vijf artsen. Je kan altijd de dag zelf nog terecht, ook bijna altijd bij je eigen voorkeursdokter. Ik heb enkel eens een andere moeten nemen omdat mijn arts in zwangerschapsverlof was 🙂

    Beantwoorden
    • 4 november 2016 om 17:58
      Permalink

      Overbezetting maar vooral ook een stukje niet willen denk ik. Hier trouwens ook een praktijk met verschillende artsen bij de huisarts, vandaag bij een collega van onze huisarts en ik weet direct weer waarom ik dat dus niet wil. Niet blij met de gang van zaken daarnet. Mijn huisarts heeft tenminste kennis van autisme en borstvoeding… Vooral dat laatste was daarnet iets dat serieus de wensen over liet 🙁

      Beantwoorden
  • 5 november 2016 om 11:30
    Permalink

    Ik ben zo blij dat wij in een praktijk gaan met 3 vrouwelijke artsen. Zo is er altijd wel iemand die tijd heeft voor ons. Mij maakt het niet uit wie van de 3 ons onderzoekt aangezien ze toch allemaal ons dossier hebben maar vaak is er toch altijd bij dezelfde plaats. Wat raar is omdat ze allemaal even veel werken (trouwens er is altijd 1 die op huisbezoek gaat in de voormiddag en 2 die op de vaste plek zitten met in de namiddag dat ze er allemaal zijn en dan ’s avonds 1 of 2
    En als die op vakantie gaan…tja dan is dat om ter beurt 😉

    Beantwoorden
    • 7 november 2016 om 10:07
      Permalink

      Bij ons ook een praktijk en ik kon dan ook bij een andere arts terecht nu met de dochter maar eerlijk… Ik heb dik spijt dat ik gegaan ben. Als ik zo slecht geholpen word dan ga ik liever niet. Bij ons zijn dus jammer genoeg niet alle artsen even goed in die praktijk en hou ik het dus liever bij ons eigen huisarts.

      Beantwoorden
  • 7 november 2016 om 10:55
    Permalink

    Om te starten: Ja, artsen mogen nieuwe patiënten weigeren. De reden waarom onze praktijk zo’n stop heeft ingelast is net gebaseerd op heel jouw verhaal, namelijk trachten open plaatsjes te houden voor huidige patiënten zodat deze snel bij hun vertrouwde arts terecht kunnen. Dat heeft niets te maken met recht op zorg te ontnemen, maar met kwaliteit en snel behandeld worden te garanderen.

    Ik schrik ervan dat de wachtzaal van jouw artsen steeds zo snel volzet is. Ik kan je op een blaadje geven dat als je in de onze om 12u een afspraak wenst te maken, je dezelfde dag nog kan langskomen. Hetzelfde voor om 17u. Er wordt pas gestopt met werken wanneer alle zieke patiënten van de dag zijn onderzocht. Dat kan, omdat het aantal aangenomen patiënten weloverwogen en niet eindeloos is.
    Op voorhand worden er maar een zeer beperkt aantal plaatsjes vrijgegeven, het gros kan pas de dag zelf gereserveerd worden.

    Als ik je ergernissen hier lees, die duidelijk toch diep zitten… Ik zou een andere dokter zoeken. Je kan nog zo tevreden zijn als je wilt over je arts, als je er maar de helft van de tijd terecht kan, ben je daar niks mee. Mij lijkt het probleem niet het onlinesysteem, want als je telefonisch contact met hem opneemt, kan je er evengoed niet terecht?

    Beantwoorden
    • 7 november 2016 om 11:17
      Permalink

      Het probleem is dat er geen andere is… Elke arts in onze gemeente en buurgemeente heeft zo’n patiëntenstop… Heb je dus niets aan als je verhuist. Daarom dat wij ook naar de huisarts in onze oude woonplaats blijven gaan.

      Ik snap helemaal wat je zegt hoor en ik begrijp het ook helemaal, maar als je dringende hulp nodig hebt (zoals in het verhaal van Victor met zijn arm) dan heb je daar gewoon echt niets aan. Je moet je dan even voorstellen dat je die ouder bent en je kind onnoemelijk veel pijn ziet lijden en geen enkele arts je wil helpen… Vreselijk is dat.

      Ik probeer er echt begrip voor op te brengen hoor maar ik ga niet ontkennen dat de ergernis inderdaad diep zit. Toen het online systeem er overigens niet was, hadden we dit probleem nooit bij onze artsen. Ik zie dus wel een duidelijk verschil sinds het er wel is.

      Beantwoorden
      • 8 november 2016 om 13:30
        Permalink

        Ik was gisteren nog vergeten toe te voegen:
        Die patiëntenstop geldt niet wanneer je als arts van wacht bent, dan is iedereen welkom. Bij het verhaal van Victor met zijn arm is naar mijn mening in eerste instantie jouw arts in fout (door het niet geregeld te krijgen als zijn patiënten te zien wanneer zij hulp nodig hebben) en als plan B zou ik een arts van wacht gecontacteerd hebben.

        Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *