Leren vermenigvuldigen, hoe doen wij dat?

Nadat ik gisteren een wel vaker terugkerende vraag kreeg van hoe wij de tafels aanleren besloot ik er over te bloggen. Zo heel veel zie je er namelijk niet van terug op onze facebookpagina. Je ziet daar vooral foto’s als we in de werkboeken bezig zijn en af en toe een foto van een spel maar zelden veel over hoe we echt dingen aanleren. Er is ook een heel eenvoudige verklaring voor… Ik ben op dat moment veel actiever met de kinderen bezig, ik ga ze dan niet storen om foto’s te maken of wat dan ook.

Ik zeg steeds dat we alles al spelend aanleren en pas als ze de kennis hebben we de werkboeken gaan invullen. De werkboeken dienen dan ter controle om te kijken of ze het wel kennen. Op deze manier hoef ik geen toetsen te doen of met punten te smijten (die vaak demotiveren als ze dan eens geen 10/10 zijn) en ik weet toch heel erg goed of ze de leerstof volledig onder de knie hebben.

Daar waar ik de voorbije twee schooljaren veel zelf maakte doe ik dat dit jaar niet meer. Niet omdat er nu plots kei veel budget is om dingen te kopen maar wel omdat ik er simpelweg de tijd niet meer voor heb. Ik heb 2 leerplichtige kinderen waarvan 1 met extra zorg, een kleuter met extra zorg die niet altijd (ahum) even makkelijk is, een gelukkig heel gemakkelijke peuter die nog borstvoeding krijgt, een huishouden, 3 soorten hulpverlening die voor de kinderen over de vloer komen alle 2 weken en een webshop. Als de webshop goed draait sta ik er elke dag van 6 ’s morgens tot 21 uur ’s avonds alleen voor. Ik denk dus dat het wel duidelijk is dat gezellig aan tafel spelletjes zitten maken er echt niet bij kan dan.

Gelukkig hoef ik niet alles te kopen, lieve vriendinnen die overbodig materiaal gratis aan me geven, facebook weggeefgroepen en 2dehandsgroepen, soldenkoopjes, … Ik let heel erg goed op waardoor ik gelukkig de kans heb veel variatie te voorzien want dat komt er dan ook nog bij. Onze kinderen hebben véél variatie nodig. Stel je eens voor dat je elke dag hetzelfde spel zou moeten spelen… Veel spelend leren is er dan niet meer aan hoor 😉

We hebben dus veel materiaal om de vermenigvuldigingen te oefenen en ligt het nu daaraan of niet maar mijn kinderen hebben nooit echt problemen gehad met ze te automatiseren. Lucas gebruikt af en toe zijn vingers nog, maar dat is eerder uit gewoonte en routine dan omdat hij ze echt nodig heeft.

Wat hebben we nu zoal?
Voor het aanbrengen van een nieuwe maaltafel gebruiken we blokjes of (magnetische) fiches al dan niet in combinatie met de lichtbak, als ik hen laat kiezen is het sowieso met lichtbak want dat vinden ze veel leuker. Het gebeurt dus zelden dat we dat zonder doen. We leggen dan bijvoorbeeld 4 groepjes van 2 fiches en doen dan 2+2+2+2 en daarna 4×2. Als we de lichtbak gebruiken schrijven we dat er ook bij met een white board marker.

Eens ze de vermenigvuldigingen een beetje onder de knie hebben is de favoriet de lichtbak met meerzijdige dobbelstenen. Ik geef hen de lichtbak en 2 dobbelstenen en vertel hen of we moeten delen, vermenigvuldigen, optellen of aftrekken. Ze gooien met de dobbelstenen en rekenen uit. Op deze manier leren ze ook ineens de volgorde van een bewerking want 9:3 gaat maar 3:9 niet natuurlijk.

We hebben ook heel wat gezelschapsspellen zoals getalleneiland van tiptoi, Suske en Wiske leren de tafels, sprookjesboom tafels leren en time table numbers bingo. Allemaal echte aanraders, het ene is een duurder spel, het andere een spotgoedkoop.

Ook zelfstandig materiaal is hier ontzettend veel aanwezig zoals mini loco, tam tam vermenigvuldigen 1, ik leer de tafels van vermenigvuldiging, malle getallen vermenigvuldigen en een spel uit lidl zonder naam.

Daarnaast hebben we ook een boekje waarvan ik enkel de cd-rom gebruik voor de liedjes. Al zingend de tafels leren is gewoon leuk. Je kan dansen en onthoudt onbewust de tafels.

Inmiddels heeft Lucas alle tafels perfect onder de knie, hij maakt in zijn werkboeken alle oefeningen foutloos en ook Thibeau kent de tafels van 1, 2, 5 en 10 perfect maar ook de andere gaan al heel erg vlot voor een kind dat nog maar in het eerste leerjaar hoort te zitten.

Wil je ook 1 van de spellen kopen die we gebruiken? Ik kan ze namelijk allemaal aanraden dus vraag zeker niet naar mijn favoriet 😉 Ook de kinderen gebruiken al dit materiaal spontaan, zelden opgelegd en dat is wat het zo leuk en vooral leerrijk maakt.

(affiliate link)

Volg en vind ons leuk op:
Facebook
Pinterest
Twitter
Google+
https://gewoon-wij.be/2017/02/08/leren-vermenigvuldigen-hoe/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *