Review: Vic heeft een tic

Een tijdje terug zaten we hier weer erg in de knoop me Lucas zijn tics, hij begon zichzelf er vragen over te stellen en zo goed als ik autisme kan uitleggen, zo slecht kan ik dat met gilles de la tourette. Ik wist al een tijdje dat er een nieuw boekje op de markt ging komen omdat de schrijfster een kennis van me is. Echter wilde ik niet zomaar het boekje kopen omdat ik wat bang was dat het te hard op school zou gericht zijn. Ik wachtte dus geduldig af totdat het boekje in de rekken lag en ging het inkijken bij onze boekhandel. Ik had gelijk, de rode draad doorheen het boek gaat over een jongetje op school. Toch kocht ik het boek want ik zou het toch perfect kunnen gebruiken voor Lucas. Nu we het enkele weken in huis hebben en ik het grondig heb gelezen wil ik graag mijn mening over dit boekje kwijt.

Waarover gaat ‘Vic heeft een tic’?
Het boekje gaat over Vic en Vic begint te merken dat hij anders is. Vic heeft tics en daar wordt op school mee gelachen. Daarnaast ervaart Vic soms ook wat moeilijkheden door zijn tics. Gelukkig heeft Vic een hele lieve mama die hem alles uitlegt. Ook heeft Vic een beste vriendje dat niet met hem lacht en dat heeft een goede reden. Ik ga jullie uiteraard niet alles vertellen dus welke reden hou ik lekker geheim ūüėČ

Waarom ik het boek kocht terwijl mijn kind niet naar school gaat?

Het boek is geen gewoon boek met een verhaal. Het boek bevat bij elk stukje uit het verhaal leuke ervaringen van kinderen met tourette en ook heel wat vraagjes om een gesprek op gang te kunnen brengen met je kind, deze zijn hier al heel erg nuttig geweest. Het boekje bevat ook advies van specialisten zoals een psycholoog en neuroloog. Vooral dat laatste vind ik een enorme meerwaarde want zo krijg je toch echt wel heel wat belangrijke feiten mee. Ook wordt er in het boek in heel duidelijke taal uitgelegd wat tourette is, hoe je tourette kan opmerken, wat de vele kenmerken zijn, … Allemaal in duidelijke taal voor kinderen, ouders en leerkrachten.

Aan wie beveel ik dit boekje aan?
Aan iedereen! Aan kinderen met gilles de la tourette (aanbevolen voor kinderen van 7 tot 12 jaar), aan ouders van kinderen met gilles de la tourette en hun familie. Maar nog het allermeeste aan elke leerkracht. Het boekje geeft zo goed weer wat tourette is en ik hoor in mijn omgeving vaak hoe leerkrachten niet weten hoe ze er mee om moeten gaan. Vaak is het ook gewoon (nog) niet geweten en dan zit je daar met zo’n ‘lastig’ kind in de klas dat te pas en te onpas roept en met z’n armen zwaait.

Leerkrachten doen hun uiterste best maar weten niet exact wat tourette is, wat logisch is, en reageren daar door vaak helemaal niet zoals het goed zou zijn voor een kind met tourette. Dit is geen verwijt naar leerkrachten toe, het is immers een compleet normale reactie als je tegen een kind zegt dat het moet zwijgen als het zomaar wat gaat roepen zonder dat er een duidelijke aanleiding is. Echter weet je natuurlijk nooit 100% zeker of er misschien wel wat meer achter zit want tourette is nu éénmaal geen vloekziekte.

Het boekje geeft je een goede kijk over wat er in het hoofd van een kind met tourette kan afspelen en geeft zeer goede tips. Achteraan het boek is er ook een stukje voor de leerkracht voorzien. Leuke pagina’s die je samen met het kind met tourette kan bekijken om zo je leerling nog beter te begrijpen.

Waar kopen?
Vic heeft een tic is te koop in de betere boekhandel of gewoon online voor 14,90 euro.

(affiliate link)