Leren over de wereld

Mijn kinderen hebben duidelijk de genen van hun ouders. Ze willen liefst zoveel mogelijk van de wereld zien en ze willen er dan ook altijd veel over weten. Iets wat ze dan weer niet van ons hebben is dat ze ook echt alle talen willen leren. Altijd maar leergierig en hongerig naar meer leerstof. Leerstof die hen zelfs op school nog niet zou worden aangeboden. Niet altijd evident, ook niet voor mij als thuisonderwijzer. Ik bedoel maar, sommige kennis heb ik ook gewoon niet maar dat is net het mooie. Ik krijg gewoon ongevraagd een tweede opleiding. Er is internet en een bibliotheek en er zijn altijd wel mensen her en der die hun kennis met ons willen delen. Maar bon… over de wereld dus…

In onze gang hangt er een grote wereldkaart maar eigenlijk is deze helemaal niet toegankelijk. We kijken er wel eens op en duiden er wel eens landen op aan maar ik wilde meer, ja mensen, ik wil altijd meer. Toen ik dan ook een wereldkaart op canvas kreeg van wereldkaarten.nl twijfelde ik geen seconde. Meteen sprongen er in mijn hoofd 101 schermpjes open met wat ik er mee wilde doen. Nee hoor, hier geen decoratief stuk in de living, kinderkamer of speelkamer. Al hebben ze daar ook super mooie exemplaren voor. Voor mij een klassieke wereldkaart want deze wereldkaart zou ons thuisonderwijs naar een hoger niveau brengen. Nu de canvas hangt en in gebruik is, ben ik er zeker van dat ik de juiste keuze heb gemaakt, al zal onze poster in de gang ook nog blijven hangen omdat daarop de namen van de steden beter leesbaar zijn dan op de canvas. Toch vind ik de canvas echt een enorm grote meerwaarde. Waarom? Lees even verder…

Onze kinderen leren door te zien. Hoe meer ze iets zien (of lezen) des te beter ze het onthouden. Ze hoeven het er niet in te drammen, het gaat vanzelf en zo gaat het vanaf nu ook als we dingen leren over de wereld.

De canvas kreeg een mooie plaats aan onze muur in onze thuisonderwijs-/eet-/speelruimte en meteen gingen we er mee aan de slag. Onze eerstvolgende reis gaat naar Italië, logisch dat dat dus ook het eerste land zou zijn waar we wat rond zouden doen. Ineens prima voorbereiding ook voor kinderen met autisme.
Ik nam mezelf een prikker (duimspijker) en duwde hem op de plaats waar we naartoe zouden gaan in mijn mooie nieuwe canvas, oeps. Geen paniek, de prikker zal er altijd blijven steken want we willen vanaf nu ook gaan bijhouden waar we overal al zijn geweest. Daarvoor is net een canvas ideaal, je kan er prikkers in duwen!

Aan de slag dan maar met de kinderen. We begonnen met een uitvergrote kaart van Italië af te drukken en daar op te zoeken waar we op vakantie zouden gaan. We zetten er een kruisje op en hingen deze kaart onder de canvas. Met een koordje verbond ik onze prikker met onze uitvergrote kaart. Daarna maakten we samen vlaggetjes van Italië, mijn kinderen verbaasde me door zonder twijfelen de kleuren van de vlag in de juiste volgorde te kunnen zeggen. Blijkbaar hangen al die posters dan toch niet voor niets in mijn gang. Vlaggetje er bij en klaar.

Geleidelijk aan breidde onze muur uit. We leerden belangrijke dingen over Italië zoals de hoofdstad, welke taal ze er spreken, hoe we de inwoners noemen, met welke munt we er kunnen betalen, de oppervlakte, … Maar ook welke grote bezienswaardigheden er zijn. Allemaal theorie die de kinderen ontzettend boeiend vonden. Ze kregen zelf de kans om dingen op te schrijven en als ze niet wilden dan deed ik dat gewoon.

Uiteindelijk kwam er ook nog een blad bij ter voorbereiding op onze reis. Dit jaar zullen we namelijk naar dezelfde plek gaan als 2 jaar geleden omdat we er lang nog niet alles hadden gezien en ook Lucas nu nog die voorspelbaarheid nodig heeft. We hopen snel weer elk keer ergens anders naartoe te kunnen gaan. Ik printte een aantal belangrijke foto’s af van onze vorige reis en deze hebben we samen besproken. Zo bekeken welke steden we toen hebben bezocht, hoe het gebergte noemt waar we op wandeling zijn geweest, … Tegelijkertijd zochten we dan ook samen alles op in een atlas.
De kinderen maakten van de foto’s een mooie collage die bij aan onze muur kwam.

Voordat we het wisten hadden zowel de kinderen als ik ontzettend veel bijgeleerd over Italië en kijken we nu nog meer uit naar onze reis.

In de toekomst gaan we zeker ook nog België en Zuid-Afrika op deze manier behandelen omdat deze gewoon super interessant zijn en vanaf dan kijken we weer verder. Misschien wel een reis die ons volgende land beslist of een tv-programma of misschien lezen ze wel ergens iets over een land. Kortom, het maakt niet uit. Ik weet nu al dat heel wat landen al snel heel wat minder geheimen voor ons zullen hebben.

Voor al jullie vragen en advies betreffende huisonderwijs, alsook voor informatieavonden, verwijs ik jullie graag door naar de website van VHoV.

Volg en vind ons leuk op:
Facebook
Pinterest
Twitter
Google+
https://gewoon-wij.be/2017/05/08/leren-over-de-wereld/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *