Wat je zeker moet doen aan het Gardameer

Het Gardameer, de meesten hebben er al wel van gehoord en het is er dan ook behoorlijk toeristisch en ik snap na 2 keer er te zijn geweest ook waarom. Je hebt er namelijk alles ineens, ontspanning, cultuur, geschiedenis, stenenstrand en water, bergen, bossen, … Kortom alles voor een gevarieerde vakantie en dat is waar wij ontzettend van houden. Wij zijn geen gezin dat de hele dag aan het zwembad kan zitten of zitten niets doen op een strand. Toch willen we wel elke dag de mogelijkheid hebben om ook in een zwembad en liefst ook zee of meer te kunnen dus een strandvakantie of bergvakantie is aan ons niet besteed, alles daar tussenin wel en zoals ik dus zei is het Gardameer daar ideaal voor.

Wat we dit jaar gedaan hebben?
Funivia Malscesine Mone Baldo
Dit was een heuse kabelbaan naar boven, de eerste van dit type in de wereld. Het wordt gepromoot als dat je een geweldig panoramisch 360° zicht zal hebben vanuit deze kabelbaan maar dat was toch wel een ferme teleurstelling. Ze proppen die gigantische bak zo vol mensen dat je gewoon al geluk moet hebben als je aan het raam staat. Gelukkig moet je halverwege overstappen in een nog grotere bak waardoor je daardoor wel meer ruimte hebt maar toch niet voldoende. We hadden hier wel het geluk aan de raam te kunnen staan en het leuke was dat de bak 360° rond zijn as draait (traag hoor, gewoon 1 keer rond tegen dat je boven bent). Dat geeft natuurlijk wel een heel fijn zicht, als je dus het geluk hebt om aan de raam te staan.

Eens boven vertrekken er meerdere wandelingen. Hadden we geen uur (ja, een vol uur) om parking moeten zoeken omdat onze auto (met skibak) hoger is dan 190 cm dan hadden we vast de ganse berg naar beneden gewandeld maar daar was nu toch wat weinig tijd voor dus deden we een leuke bergklim naar een top en weer terug. Geweldig mooi uitzicht en uiteindelijk toch de moeite waard om als een sardientje in de volle spits weer naar beneden te moeten in die bakken, want ja nu stoppen ze natuurlijk eerst de grote stampvol om daarna in de kleinere verder te gaan met al dat volk.

We zouden het zeker nog eens doen, het was een prachtig uitzicht, boven was het muisstil, maar we zouden wel daarna te voet naar beneden gaan (4 km ongeveer) ipv weer met de kabelbaan. Dus toch een aanrader (maar niet in het hoogseizoen vrees ik, sorry).

Sirmione bezoeken met zijn Rocca Scaligera, Grotte di Catullo en Chiesa S. Pietro in Mavino
Doen! Echt doen! Oké, voorzie je wel aan stevige wandelschoenen want we hadden op het einde van de dag zo’n 20 km in de benen (al ben je natuurlijk niet verplicht alles in 1 keer te doen) maar echt de moeite waard om te doen. Alleen betalen om het kasteel te bezichtigen raad ik af ook al is het maar 5 euro per persoon maar met een combiticket van 10 euro kan je ook de archeologische site bezoeken en die is wel heel wat meer waard dan die 10 euro. Ze hebben er overigens ook uitkijkpunten en een museum, allemaal in de prijs inbegrepen en de moeite waard. Ook de kerk, een hele oude, was prachtig om zien. Er zijn in Sirmione meerdere kerken en panoramische uitkijkpunten maar ze allemaal gaan bezoeken had wel helemaal wat teveel van het goede geweest. Op de archeologische site alleen al waren we ruim 8 km van de 20 kwijt.

Daarnaast staat Sirmione ook gekend voor zijn ambachtelijk gemaakt ijs, ja heus alsof we nog niet genoeg hadden op onze camping, echt té lekker! Voor de veganisten onder ons, jaja, zelfs voor jullie hebben ze alle smaakjes en soorten gemaakt.

Gelukkig kwamen we op het einde nog een park tegen met kraantjes zodat we ons even konden verfrissen. Oh ja, 1 van de redenen waarom we zoveel km’s deden was omdat we ons een stuk buiten de stad hadden geparkeerd. Eerste plaats omwille van de hoogte, maar ten tweede ook omdat de parkings peperduur zijn en het unieke was dat we de hele weg naar de stad echt gewoon het meer links en rechts van ons zagen. Super mooi om te zien en wat je heel wat minder zou meekrijgen als je dat stuk met de auto zou afleggen.

Eigenlijk zijn er geen woorden voor deze prachtige stad sorry… Het stadje zelf is klein maar de cultuur en geschiedenis is groot.

Parco delle Cascate
Of anders gezegd watervallenpark. Een wandeling die ik je onmogelijk met de buggy kan doen, ergonomische dragers zijn dus noodzakelijk. We deden deze wandeling 2 jaar geleden al en vonden ze zo mooi dat we deze echt wel opnieuw moesten doen. Je hebt drie afstanden/moeilijkheidsgraden en wij deden de langste/moeilijkste. Zo’n 3.6 km. Aaah, wat is nu 3.6 km hoor ik je denken. Geloof mij, begint bovenaan de berg, gaat naar beneden in het dal oh en dan ben je nog maar van de parking naar de ingang gewandeld 😉 De wandeling is alleen maar van dat. Klimmen en dalen tot je er bij neer valt. Je ziet prachtige watervallen en stukken ongerepte natuur. Voor diegene die me op facebook volgen, zij zagen reeds toen al de foto’s van de prachtige dieren die we in het wild mochten ontmoeten zoals onder andere een vuursalamender.

Peschiera del Garda
Uiteraard moet je het stadje bezoeken waar je verblijft niet? Wij verbleven net buiten de stad maar op 10 minuten wandelen ben je er zo.  Peschiera del Garde is een stad omringd door water wat het ontzettend mooi maakt om te bezoeken. Ook daar een mooie kerk die je kan bezoeken. Op maandag staat de markt en dus kan je lekker gaan rondkijken tussen de kraampjes.

Maar waarvoor je zeker naar Peschiera del Garda moet… De piada’s. Er is daar een klein zaakje dat piada’s verkoopt. Vers gemaakt met enkel  bioproducten. Ze zijn echt overheerlijk! We hebben er dan ook al meermaals 1 gegeten.

Oh en op de voorlaatste dag kregen we te horen dat er een tuning evenement was. Zowel Joeri als ik hebben er niet echt wat mee maar onze tweede zoon wel. Hij is verslaafd aan auto’s dus gingen we speciaal voor hem terug en ik kan jullie verzekeren dat voor hem deze vakantie de beste ooit zal zijn geweest daardoor.

Bootverhuur
Zowat in elk dorpje rond het Gardameer kan je een boot huren. Je betaald dan een waarborg en geeft je paspoort of rijbewijs af en je kan dan voor het gekozen aantal uren het meer op. Jahaaa, alleen op een speedboot. De eerste keer gingen we 2 uur met het kleinste model boot. Dit was zo’n geweldig succes dat we het nog eens overdeden voor 4 uur met een grotere boot.

De kinderen vond het fantastisch! Nu ja, de kinderen niet alleen hoor! Zelf sturen, gas geven, de stilte en rust in het midden van het meer, heerlijk liggen braden in de zon (vergeet dus geen zonnecréme ook al is het bewolkt anders eindig je zoals mij met enkele brandblaren). Het gevoel dat je op dat moment hebt is onbeschrijflijk.

Wat we twee jaar terug nog deden.
Verona
2 jaar geleden hebben we Verona bezocht. Wie wil shoppen en van dure merken houdt, allen daarheen. Ook een geweldige Arena daar die je kan bezichtigen, dat laatste deden we toen niet.

Andere steden waar ik de naam van vergeten ben… Echt elk stadje rond het Gardameer is het bezoeken waard, ja echt allemaal. Allemaal hebben ze hopen cultuur en geschiedenis, overal valt wel wat te bezichtigen. Dus doen!

Wat we wilden doen maar niet deden door omstandigheden.
Venetië
We zagen Venetië 4 jaar geleden omdat we er toen vlakbij op een camping zaten. Gezien de treinrit van een uur en drie kwartier enkel deden we dat nu niet en door de eerdere parkeerproblemen aan Monte Baldo durfden we het met de auto niet riskeren.

Milaan
1.5 uur enkele treinrit. Oh wat had ik dat graag gedaan maar in de tweede week was het echt onmenselijk warm dat we dat niet aandurfden met de kinderen zo’n hele dag Milaan. We belanden die dag dan in Sirmione, gezien onze wandeling daar hadden we misschien toch beter Milaan gedaan al geloof ik niet dat we dan zo’n leerrijke uitstap hebben gehad dus nee, geen moment spijt.

Verder kan je er ook watersporten beoefenen en waterfietsen huren. Kortom voor elk wat wils dus.

Volg en vind ons leuk op:
Google+

Eén gedachte over “Wat je zeker moet doen aan het Gardameer