5 redenen waarom wij lessen doen in de zomervakantie.

Overal waar we komen krijgen we de kinderen de vraag ‘En? Blij dat het vakantie is?’ en elke keer antwoorden ze ‘Nee, wij hebben geen vakantie nu. Wij hebben onze vakantie al gehad.’ en dan mag ik het gaan uitleggen. Of na mijn vorige blog over waar ik aan denk bij 2 maanden vakantie kreeg ik ook elke keer de vraag waarom we doorwerken in de vakantie. Om het mijn luie ik wat gemakkelijker te maken, schrijf ik er maar even een blogje over. Kan ik die gewoon copy pasten als ik de vraag weer krijg op facebook, in chat, via weet ik waar in de virtuele wereld.

Waarom wij dus lessen doen in de zomervakantie.
1. Zoals de kinderen het goed kunnen zeggen… Wij hebben onze vakantie eind mei, begin juni al gehad. Een weekje enkel zelfstandig werk, twee weken Italië en een weekje recuperatie. Wie vlot met me mee telde zien al snel 4 weken vakantie. Daartussen doen wij ook heel wat minder op hete zomerdagen en genieten wij vooral van heerlijk zomerweer in de tuin of op uitstap. Of we werken nooit op een verjaardag van de kinderen tenzij ze dat zelf willen. Ik denk als je alle dagen dat wij een snipperdag nemen samentelt, je ook al snel aan weer een maand komt.

2. Volgens iemand die mijn vorige blog las doe ik serieus wat fout als thuisonderwijzer, maar ik schrijf hem hier toch nog maar eens. Als wij 2 maanden vakantie nemen zijn ze alles ‘vergeten’. Jaja, als mijn kinderen opfrissing nodig hebben na een tijdje geen lessen, dan doe ik als thuisonderwijzer wat fout. Zullen we dan maar ineens elke juf/meester ook op de rooster smijten? Ah ja, hoeveel kinderen hebben geen opfrissing nodig na 2 maanden vakantie? Ik hoor het wel vaker dat kinderen plots heel wat stappen terug zetten na een vakantie. In de boeken die we gebruiken is het eerste werkboek van een nieuw leerjaar ook bijna helemaal herhaling. Vast zonder reden?

Logisch toch ook… Je bent er niet de hele tijd mee bezig tijdens vakantie. Maar na wat opfrissing is dat zo weer terug. Het is niet dat je dan alles weer opnieuw moet aanleren natuurlijk. Gewoon even herhalen en je kan zo weer verder. Uiteraard is elk kind hier anders in.

Echter is het voor mij als thuisonderwijzer heel frustrerend. Je stopt er al je energie in en plots moet je weer opnieuw beginnen. Zo voelt het echt op dat moment. Als dat dan allemaal wat langer duurt dan je zou willen word je lastig en dan lukt helemaal niet meer.
Ik hoor sommige al denken ‘Maar als je dat weet dan kan je daar rekening mee houden.’ Absoluut en dat doe ik ook, maar ik kan nooit inschatten hoelang het duurt voor ze er weer mee weg zijn, veel hangt ook af van hun humeur want… En dan komen we bij puntje 3.

3. Structuur, voorspelbaarheid, … zorgen voor vlottere lesmomenten! Door elke dag, elke week, een structuur aan te houden beginnen de kinderen 10 keer gemakkelijker en werken ook 10 keer beter door. Ze hebben dan ook véél meer vrije tijd, een blijere mama die niet continu loop te zagen over concentreren en doorwerken, alles gaat ook gemakkelijker, … Als ik dan weer moet opstarten met kinderen die zich verzetten omdat ze de structuur niet meer gewoon zijn, zich niet goed kunnen concentreren en dan ook nog eens alles moeten herhalen omdat ze het ‘vergeten’ zijn (zie puntje 2) dan is het hek van de dam en krijgen we onnodige conflicten.
Dus houden we het maar beter voor iedereen leuk en proberen we dit wat te vermijden.

4. Wij werken elke dag 4 uur aan tafel. Daarop doen ze veel meer op een jaar dan nodig is. Doordat we doorwerken hoeven hier ook geen uren bij te komen want als we naast onze vakantie en snipperdagen ook nog eens de schoolvakanties gaan volgen dan moeten die uren omhoog en dan is de fun van thuisonderwijs al een heel stuk verdwenen.

5. De belangrijkste… Leren doe je altijd en overal dus waarom zou je dat stil leggen? Als we morgen door het bos wandelen en we zien daar in de bomen een eekhoorn dan gaan we dat toch niet negeren. Dan gaan de kinderen sowieso vragen stellen en waarom zouden we die vragen niet met twee handen vastnemen en er een thema van maken? Het opzij leggen tot na 2 maanden vakantie zou toch al te gek zijn niet? Dan is de interesse er ook niet meer want dan zijn ze al vergeten hoe die eekhoorn er in het echt uit zag en een foto is geen echte eekhoorn.

Maar vinden de kinderen het dan niet erg?
Waarom zouden ze het erg vinden? Als er vriendjes bellen om af te spreken dan doen we dat gewoon (die snipperdagen weet je nog). Als we een leuke uitstap willen doen dan doen we die ook. Schijnt de zon dan plonsen we in ons zwembadje. Laatst schreef een vriendin van me, “Thuisonderwijs is altijd vakantie of nooit vakantie.” Ze was er nog niet uit. Wel ik ook niet 😉 We nemen elke dag zoals hij komt en daar proberen we zoveel mogelijk van te genieten.

Oh ja, voor ik het vergeet! Vanuit onze webshop gaat er deze maand nog een nieuwsbrief buiten met tal van leuke spelend leren tips om de ‘terugval’ te beperken. Leuk voor elke ouder, leerkracht en thuisonderwijzer 😉 Inschrijven op de nieuwsbrief kan door hier te klikken.

Volg en vind ons leuk op:
Facebook
Pinterest
Twitter
Google+
https://gewoon-wij.be/2017/07/06/5-redenen-waarom-lessen-zomervakantie/

4 gedachten over “5 redenen waarom wij lessen doen in de zomervakantie.

  • 6 juli 2017 om 11:36
    Permalink

    Wat een duidelijke blog! En wat heerlijk om je eigen tijd zo te kunnen indelen..

    Beantwoorden
  • 6 juli 2017 om 15:48
    Permalink

    Schitterend. Mijn kinderen zijn ondertussen te groot (14, 18 en 20), maar anders zou ik het zó overwegen. Lijkt me echt super.

    Beantwoorden
  • 6 juli 2017 om 21:42
    Permalink

    Heel herkenbaar, hoevaak ik bovenstaande de afgelopen weken niet heb moeten uitleggen 🙂
    (en dan nog zie je ze denken ‘Ach gossie arm kind…’ )

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *