Autisme en gevoelens leren begrijpen.

Gevoelens leren begrijpen is een heel belangrijk aspect in de ontwikkeling van kinderen. Pas als kinderen gevoelens beter begrijpen, kunnen ze leren om er gepast mee om te gaan en op te reageren. Kinderen met autisme hebben vaak problemen met het begrijpen van gelaatsuitdrukkingen en het inleven in een andere persoon. Ook het verwoorden van hun eigen gevoelens is vaak niet eenvoudig. Daarom is het altijd nuttig om al op jonge leeftijd te starten met het leren herkennen van gevoelens en deze ook te benoemen bij kinderen.

Gevoelens benoemen kan al heel makkelijk vanaf dat je kind geboren is. Je leert al snel als jonge ouder waarom je kind huilt of lacht. Je kan dan op je kind inspelen door te zeggen dat het inderdaad niet leuk is als je honger hebt en je daar verdrietig van wordt of dat ze blij worden van het rollen van een bal. Naarmate ze ouder worden kan je dat gaan uitbreiden door er meer uitleg aan te gaan geven of complexere gevoelens te gaan verwoorden.

Belangrijk is om gevoelens niet te gaan minimaliseren of af te doen als ‘niet belangrijk’. Zeggen dat een kind niet mag huilen omdat het maar een auto’tje is dat stuk is terwijl hij er nog 101 heeft, maakt dat een kind al snel het gevoel krijgt dat er geen ruimte is voor zijn verdriet.

Als je kind wat ouder is kan je de gevoelens gaan terugkoppelen. Bijvoorbeeld als je iemand ziet vallen en je kind lacht er mee kan je gaan vragen hoe hij zich zou voelen als hij zou vallen en iemand er mee zou lachen.

Bij kinderen met autisme kan het zijn dat dit leerproces een stuk trager verloopt of zelfs moeilijk blijft voor de rest van hun leven. Extra stimulatie is dan zeker niet overbodig. Zo kan je naast het continu benoemen en terugkoppelen van gevoelens ook nog andere dingen doen om hen op een fijne manier gevoelens beter te leren begrijpen.

Wat je kan doen…

Gebruik een spiegel
Door gevoelens uit te beelden in de spiegel zien ze zelf hoe een gevoel er uit ziet bij zichzelf. Ook kan je ze de gevoelens laten tekenen op een spiegel. Laat ze bijvoorbeeld boos kijken en hun eigen gezicht overtekenen. Toon hen ook dat niet iedereen er hetzelfde uitziet als ze boos of verdrietig zijn.

Maak gebruik van een poster
Door bijvoorbeeld een poster uit te hangen op de wc, in de kamer, in de klas, … zien kinderen elke keer ze er voorbij komen de gevoelens. Iets regelmatig zien, zorgt er voor dat het beter blijft hangen in hun hoofd. Gevolg is dat ze daardoor misschien sneller een gevoel gaan herkennen bij iemand.

Speel er spelletjes rond
Leg emotiekaarten op de grond, in het gras, zand of water en laat kinderen er de juiste emotie van tussen zoeken.

Praten, praten, praten, …
Al dan niet in combinatie van de spelletjes is ook praten heel belangrijk. Laat een kind vertellen wanneer hij blij of verdrietig was. Wat is er gebeurd? Wat heb je gedaan om dat gevoel te veranderen als het een onaangenaam gevoel was?

Tekenen
Is praten te moeilijk dan kan tekenen een uitkomst zijn. Laat ze bijvoorbeeld hun gevoel, de gebeurtenis of het weer dat bij hun gevoelens past tekenen.

Hou het leuk en speels! Zeker bij jonge kinderen is het belangrijk om er op een ongedwongen mee om te gaan. Hen verplichten tot dingen heeft maar weinig zin. Maar ook bij oudere kinderen moet je steeds in gedachten houden dat praten over gevoelens steeds vanuit zichzelf moet komen. Ze leren gaandeweg dat er ook voor hen steeds een persoon is waar ze met hun gevoelens terecht kunnen.

Ook met deze gevoelens leren begrijpen set aan de slag gaan? Dat kan! Voor 29.95 euro koop je hem in onze webshop.

Volg je Hout en Spel ook op facebook en instagram?

Wil je onze Hout en Spel nieuwsbrief ontvangen? Inschrijven kan via deze link.

Volg en vind ons leuk op:
Facebook
Pinterest
Twitter
Google+
https://gewoon-wij.be/2017/07/10/autisme-en-gevoelens/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *