De structuur van 100 leren

Deze leuke DIY kan je samen met je kinderen maken of anders zeker voor hen. Ze zullen spelenderwijs de structuur van 100 leren kennen op een leuke manier. Maar niet enkel de structuur van 100, ook de vermenigvuldigingen kunnen hiermee geoefend worden. Benieuwd hoe? Lees snel verder.

Wat heb je nodig?
– 4 of 7 schijven hout met een diameter van 23-25 cm
– 5 of 10 schijven hout met een diameter van 18-20 cm
– 10 schijfjes van met een diameter van 9-11 cm
– 100 schijfjes met een diameter van 1-3 cm
– posca stiften in 10 verschillende kleuren

Aan de slag!
Je begint met op de 100 kleine schijfjes de cijfers van 1 tot en met 100 de schrijven. Let op, om een duidelijk inzicht te geven, geef je per 10 schijfjes de cijfers een andere kleur. Bijvoorbeeld: 1-10 in het blauw, 11-20 in het groen, enzoverder. Als je klaar bent ziet het er zo uit maar dan met 10 verschillende kleuren.

Op de schijfjes met diameter 9-11 cm schrijf je alle honderdtallen en het getal 1000.

Daarna schrijf je op de 10 schijven met diameter 18-20 cm ‘tafel van 1’, ‘tafel van 2’, … werk je met 5 schijven dan kan je op de twee kanten van de schijf werken.

Op de grootste schijven schrijf je ‘even cijfers’, ‘oneven cijfers’, ‘priemgetallen’, ‘eenheden’, ‘tientallen’ en ‘honderdtallen’.

Spelend leren maar!
De kinderen leggen nu de juiste cijfers bij de bijhorende term of vermenigvuldiging. Als je kind klaar is, kijk je samen na of alles juist is of je maakt er gewoon zelf nog leuke antwoord kaarten bij.

Uitbreiden?
Dat kan! Je kan schijfjes extra maken met hogere duizendtallen bijvoorbeeld. Of je maakt alle cijfers meerdere keren zodat je meerdere kinderen tegelijk aan het werk kan zetten.

Volg je Hout en spel ook op facebook en instagram?

Wil je onze Hout en Spel nieuwsbrief ontvangen? Inschrijven kan via deze link.

Volg en vind ons leuk op:
Facebook
Pinterest
Twitter
Google+
https://gewoon-wij.be/2017/07/10/structuur-100-leren/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *