Thuisonderwijsdagboek week 2

Week 2 hebben we ook overleefd… Nu ja, ik riep deze week al wel weer dat ze in september naar scholen mogen maar kom… We leven nog, er is toch al wat gedaan, niet zoals ik het in mijn hoofd had maar er is wat gedaan. Kortom, ik heb veel schrijfwerk en jullie dus veel leeswerk 😉

Maandag
Topdag wat betreft werken in boeken en alle lessen gedaan krijgen zoals ik het wilde! Ze stonden op en begonnen meteen met de lego technic te spelen. Goed voor planlezen, logisch denken en technisch inzicht.

Van zodra ik wakker genoeg was en het ontbijt binnen was sleurde ik er Frans bij. We herhaalden snel de lessen die we maanden geleden deden en al snel bleek dat die nog goed in hun hoofd zaten (stiekem deed ik een vreugdedansje) en dus gingen we meteen verder met contact 2 (het tweede thema in hun leerwerkboek). We keken naar een filmpje, vertaalden het dialoog, oefenden mondeling en maakten onthoudpapieren voor aan onze muur. Op deze manier oefenen we eigenlijk dagelijks wat we hebben geleerd door tijdens het eten een gesprekje te voeren in het Frans. Er wordt dan heel veel naar de papieren gekeken totdat ze het zonder kunnen.

Wiskunde, schrijven, spelling en begrijpend lezen gebeurde in de namiddag netjes in de boeken. Niets spannend en nieuwe, gewoon herhaling. Uiteraard werd er ook weer gelezen, vooral dan door Lucas. Hij werkte ook verder in zijn werkbundel over ridders en kastelen.

We kozen ons nieuwe thema voor wereldoriëntatie, logischwijze na een leuke uitstap van de week ervoor, werd dat dus ‘de zee’. We schilderden de zee met waterverf en maakten daarop onze mindmap. Een mindmap maken we eigenlijk standaard bij het begin van een nieuw thema. Op deze manier krijg ik wat zich op wat ze willen leren over dat thema.
We bekeken ook heel wat boeken over de zee en noteerden de verschillen tussen zeeën en oceanen. Om af te sluiten die dag maakten we onze seizoenstafel.

Dinsdag
De kinderen begonnen hun dag met spelen op de ipad. Lucas speelde osmo monsters waarmee hij zijn fijne motoriek oefende door te tekenen en Thibeau ging rekenen met het spel numbers.

Wiskunde, spelling, begrijpend lezen en schrijven gebeurde gewoon weer in de boeken.

Lucas deed ook taal apart in zijn werkboek (dit is zijn kladboek en boek waar hij in werkt als hij extra papier nodig heeft ofzo). Hij  kleefde prenten over de Middelleeuwen en daarbij het juiste spreekwoord. Vervolgens zocht hij met behulp van de computer de betekenis van de spreekwoorden op en schreef deze er bij. Om zijn lessen af te sluiten heeft hij nog ruim 1.5 uur op de blokfluit geoefend en kan nu drie noten lezen en spelen. Hij is apetrots op zichzelf en ik met hem mee. Hij is vastbesloten de beste blokfluit speleren van de wereld te worden en volgens mij gaat hem dat lukken ook 😉

Die avond moesten we nog de resultaten van de logopediste ophalen. Lucas wordt jaarlijks getest omdat hij een taalstoornis heeft. We hebben toen we gestart zijn met thuisonderwijs alle therapie stopgezet ondanks het feit dat hij ze eigenlijk echt wel nodig heeft. Zolang hij meer dan voldoende voorruit gaat, starten we de therapie ook niet op. Net als vorig jaar kregen we te horen van de logopediste (een andere dan vorig jaar) dat wat wij doen niet te overtreffen valt. Dat ze niet meer kunnen bieden dan wat wij hem bieden, integendeel. De volledig op maat aangepaste aanpak die hij krijgt vervormd de resultaten want hij zou nooit zo goed scoren met zijn taalstoornis als hij naar school zou gaan en dat is goed, heel goed! Hij zal veel verder geraken dan ooit werd gezegd en daar mogen we trots op zijn. Trots op onszelf, maar nog veel trotser zijn we op onze zoon die het toch maar allemaal doet!

Tevens kreeg ook zoon 3 die avond van diezelfde logopediste een extra diagnose… Verbale dyspraxie. Hij zal dus wel starten met therapie in de hoop dat hij toch ooit nog leert praten. Niets is zeker maar vele kinderen voor hem deden het, we zetten dus alles op alles ook voor hem.

Omdat Lucas zo’n prachtige resultaten haalde, mocht hij kiezen wat we gingen eten en belanden we die avond nog in de Mc Donald’s waar ze heerlijk met andere kinderen hebben gespeeld in de speeltuin daar.

Woensdag
Geen lesdag. Een thuisonderwijsvriendje komt spelen! De kinderen hebben heerlijk gespeeld en de mama’s gezellig gebabbeld, in hoeverre dat kan natuurlijk met 5 kinderen die door het huis lopen te roepen enzo 😉

Toen ze weg waren, waren de kinderen wat overprikkeld dus hebben we aan de hand van onze gevoelens leren begrijpen set gepraat over hoe we het bezoek vonden en hoe we ons voelden daarbij. De kinderen verbaasden me weer maar eens met hoe goed ze hun gevoelens kunnen verwoorden, mits een hulpmiddel.

Van zodra Joeri thuis was zijn we naar het bos vertrokken. Ook mijn hoofd zat vol van het bezoek en niets dat zoveel deugd doet als even in het bos gaan wandelen dan. We hebben er braambessen geplukt, waar Thibeau als bij wonder van durfde proeven en toegaf dat hij ze lekker vond! Een mijlpaal!
We bestudeerden slakken, paddenstoelen, sporen van dieren, uitwerpselen van dieren, kikkers, … We deden ook leuke doe alsof spelletjes, zo werden we onderandere boom, paard, kikker, konijn, struik, … Oh en als je dacht dat je in een bos niet aan muzikale opvoeding kan doen, ik leerde de kinderen fluiten op het hoedje van een eikel tot grote hilariteit van het hele gezin.

Ook lichamelijke opvoeding kwam vandaag goed aan bod. 4 km wandelen in het bos, loopwedstrijdjes in het bos, trampoline springen, klimmen en klauteren op de glijbaantoren, …

Moet ik nog vermelden dat er ook veel gelezen werd?

Donderdag
We begonnen de dag met het maken van braambessenconfituur. Oké, toegegeven er ging wat mis want hij is zo hard dat je er vast iemand mee kan dood slaan, maar hé ze leerden er veel van en eigenlijk is hij ook wel lekker… Als je hem als lolly opeet 😉 Tijdens het maken kwamen er plots vragen over de waterdamp die uit de pot kwam dus hebben we het gehad over de waterkringloop.

Wiskunde, begrijpend lezen, schrijven en spelling gebeurde weer gewoon in de boeken.

Lucas koppelde ook nog moeilijke woorden uit de Middelleewen aan prenten, werkte zijn spreekwoorden af, deed wat extra blaadjes en las heel veel strips. Hij deed dus heel wat meer dan Thibeau die dag.

Dit was tevens de dag waarop ik de wanhoop nabij was en de handdoek in de ring wilde gooien. We zijn week 2 en dit is al de eerste keer…

Vrijdag
Beiden begonnen de dag met een boekverslag. en hebben ze weer gelezen.

Wiskunde, schrijven en begrijpend lezen gewoon in boeken.

Maar deze dag ging vooral naar muzische vorming en experimenteren. Zo maakte Lucas een leuke tekening voor de volgende nieuwsbrief van het VHoV (Vlaamse Huisonderwijs Vereniging).
We maakte ook een leuke zeeweerspiegeling met behulp van wasco’s en waterverf. Het resultaat was echt heel erg leuk.
We experimenteerde die dag met water en olie. Wat gebeurt er als je olie bij (blauw) water doet, ah ja ons thema is nog altijd zee en dat water is nog altijd blauw. En vooral, wat als je dan gaat schudden. Blauw water en gele olie worden samen groen.
Daarna gingen we onze eigen tijdelijke lavalamp maken. Een laagje (blauwe) azijn (water kan ook) en veel olie er bovenop. Daar smeten we dan bruistabletten in en we kregen een mooi lavalamp effect. De kinderen vonden het geweldig om te zien.
Bij elk experiment vulden ze een blad in met vragen.

Toen we die avond naar de winkel wilden vertrekken zagen we een sprinkhaan zitten in het net van onze trampoline. Die hebben we gevangen in een potje, goed bekeken en daarna weer vrijgelaten in het gras. Enkel wilde de sprinkhaan niet echt weg van ons en kroop ze vrolijk over Joeri zijn hand en sprong ze op Lucas zijn neus tot grote hilariteit van ons.

 

Zaterdag
Vandaag werd er getekend, heel veel getekend. Goed voor de fijne motoriek.
Daarnaast trokken haalde Lucas kasten en bedden uit elkaar en trokken ze allemaal behang van de muren. Vervolgens kuisten ze de kamer waar alle werkzaamheden hadden plaatsgevonden helemaal op.

Oh ja, er werd ook gelezen… Uiteraard. Als het er niet bij staat is dat gewoon omdat ik het vergeet hoor, lezen doen ze hier alle dagen en veel ook.

Zondag
Vandaag was therapiedag. Ze gingen elk apart therapie volgen waar ze volgens stappenplannen dieren leren verzorgen, trainen met de dieren, spelen, knutselen, praten, dingen leren over dieren hun lichaamshouding, …

Terwijl Lucas therapie had gingen we naar de speeltuin waar Thibeau zich uitleefde en waar we de natuur bestudeerden. Toen Thibeau therapie had hielp Lucas me met het huis te kuisen en zijn ‘bed’ (hij slaapt nu op een gewone matras in de lege kamer tot we daar verder werken omdat hij dat graag wil) opgemaakt. Huishoudkunde dus voor hem.

Trots dat ik de tweede week netjes heb bijgehouden in mijn agenda trouwens want halfweg deze week was ik het alweer beu alles op te schrijven. Al moet ik toegeven dat ik het super leuk vind om terug te kijken op de week. Op sommige dagen lijkt het echt alsof je niets doet, maar als je er dan op terugkijkt dan blijkt dat allemaal wel mee te vallen, oef!

Oh en proficiat aan al diegene die het einde hebben gehaald van dit lange verslag 😉

Volg en vind ons leuk op:
Facebook
Pinterest
Twitter
Google+
https://gewoon-wij.be/2017/08/13/thuisonderwijsdagboek-week-2/

3 gedachten over “Thuisonderwijsdagboek week 2

  • 14 augustus 2017 om 08:13
    Permalink

    Ik vind h3t heel fijn om te lezen en kijk telkens uit naar maandag ochtend
    Mijn ru ueel voor ik naar therapie vertekend

    Jullie doen het zo goed allemaal

    Beantwoorden
  • 17 augustus 2017 om 11:13
    Permalink

    Ik ben geen uitgesproken fan van thuisonderwijs, ik zou het zelf niet overwegen (of kunnen) maar ik wil toch even reageren op je berichtje. Wat doe je dat knap… Je slaagt er toch maar in die kindjes van je zoveel bij te leren. Ik zou niet weten hoe eraan te beginnen, hoe het georganiseerd te krijgen en hoe ze effectief te onderwijzen. Hoedje af voor je!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *