Thuisonderwijsdagboek week 3

Week 3 ging nog net wat minder goed dan week 2 maar voor 1 zoon kwam er al een oplossing, aan de oplossing van zoon 2 zijn we nog volop aan het werken.

Maandag
Gebeurde er niet zo heel veel. We deden schrijven, taal, spelling en wiskunde gewoon in de schriften. Al oefenden we ook wel de breuken met onze breukenset. De gebruikten deze voor het eerst en de kinderen waren meteen razend enthousiast.

De reden waarom we het rustig hielden was omdat het de eerste keer weer atletiek was die avond (waar we met de fiets naartoe gingen) en dat zorgde voor heel wat kriebeltjes en dus gebrek aan concentratie. Ook het voorruitzich naar de dag erna zorgde voor heel wat stress.

Dinsdag
Deze dag bezochten we de oude kaasmakerij. We bezochten het museum en volgden er een workshop kaasmaken. Een echte aanrader trouwens! Het was behoorlijk vakoveschrijdend want zowel LO, sociale vaardigheden, techniek, WO, wiskunde en taal kwamen aan bod. Het hele verslag schreef ik een paar dagen geleden al op de blog en kan je dus hier terug lezen.

Die dag werd er ook heel veel gelezen, want het was een heel eind rijden voor ons en onze kinderen lezen van graag in de auto.

Woensdag
Deze dag startte Lucas officieel met wiskunde van het vierde leerjaar, apetrots op zichzelf en wij met hem. Wij haalde vorig schooljaar een gans jaar achterstand in!
Voor wereldoriëntatie speelden we ‘tijdstrijd’ (echt, deze moet je gewoon in huis hebben, super leuk spel!) en ‘een reis door Europa’. (een oud maar leuk spel).

Na de spellen deden we schrijven, spelling, taal en wiskunde in de boeken. Lucas las ook weer een boek uit en maakte er spontaan een boekverslag over.

Eigenlijk was woensdag ook de dag dat ik het meer dan beu was. De dag waarbij ik tegen een vriendin zei dat het echt niet meer kon en er een school zou moeten gezocht worden en ook de dag waarbij ik de kinderen even aan tafel riep. Er werd gepraat over de voor- en nadelen van school en thuisonderwijs en er werd duidelijk gemaakt dat ze zich echt NU zouden moeten herpakken. Ik zei hen dat ze zelf maar een plan moesten bedenken om thuisonderwijs te laten slagen als ze nog langer thuisonderwijs wilden krijgen. Lucas kwam dan ook met een plan. Hij wilde graag een weekschema met daarop alle vakken en uren zodat hij wist wat hij moest doen en hoelang. Hij wilde meer duidelijkheid en voorspelbaarheid. Dat hebben we dan ook meteen gemaakt.

Thibeau wil graag een boekje waar ik in schrijf wat hij elke dag moet doen, zonder uren. Daarnaast wil hij graag een beloningssysteem (wat niet echt mijn voorkeur heeft maar bon) waarbij hij stickers mag kleven als hij een dag goed heeft gewerkt en na x-aantal stickers krijgt hij dan een prullecadeautje. Dat laatste is bijna klaar, dat eerste zijn we nog niet helemaal uit hoe we dat moeten doen. Zijn werktempo is namelijk heel erg laag en ik vrees dat hij van ’s morgens tot ’s avonds laat gaat bezig zijn op deze manier. We zoeken dus nog even verder naar de gulden middenweg.

Om alle stress er af te laten gingen we nog even langst de bibliotheek om nieuwe boeken. Onderweg zagen we een verkeersongeval waarbij ik even hielp. Dat liet dan natuurlijk ook weer een diepe indruk achter op de kinderen. We waren blij weer thuis te zijn die dag.

Donderdag
Wiskunde, spelling, schrijven en taal zoals gewoonlijk in de boeken. Daarnaast speelde Lucas ook weer blokfluit.

Die avond gingen we voor het eerst na 7 weken weer zwemmen en haalde Lucas zijn brevet van 1500 meter. Dit exact een jaar nadat we startte met onze zwemlessen. Het hele verhaal daarover kan je hier lezen, want dat schreef ik afgelopen vrijdag neer.

Ze mogen na zo’n prestatie dan altijd zelf kiezen wat we eten en Lucas koos voor een pizza in een pitazaak. Daar toonde hij zelf trots zijn brevet (ja, iedereen moet het geweten hebben dan hoor 😉 ) en als beloning mocht hij zijn eigen pizza daar maken! Een onvergetelijke ervaring voor hem!

Oh ja, het weekschema van Lucas wierp meteen zijn vruchten af. Hij werkt beter door, is gemotiveerder en vindt het veel leuker zo. Hij is zichtbaar meer ontspannen!

Vrijdag
De gebruikelijke boeken, maar we deden ook een hele leuke tekenopdracht. Ik zag op pinterest een leuke 3D tekening van een aquarium en oké eigenlijk past dat niet geheel bij het thema zee maar er stonden vissen op dus ik vond dat het kon 😉 Ik toonde de tekening aan de kinderen en ze gingen aan de slag. Af en toe vroegen ze hoe het verder moest en na een beetje uitleg waren ze weer vertrokken. Die van Thibeau raakte niet af, maar die van Lucas wel… Ik moet toegeven dat ik behoorlijk onder de indruk was van het eindresultaat. Hij maakt op korte tijd extreme sprongen als het op tekenen aan komt!

Oh ja, we deden ook Frans. Om 1 of andere reden kunnen ze perfect communiceren met elkaar in de gekende Franse woordenschat maar toen ik om vertalingen vroeg, werd al snel duidelijk dat ze dus enkel maar hun dialogen aframmelen zonder te weten wat ze zeggen. We oefenen dus op het krijtbord de vertalingen samen.

Lucas deed ook nog wat wereldoriëntatie in een methode boekje dat hier rondslingerde en hij gewoon leuk vindt. Het schema helpt hem echt heel erg!

Die avond was het ook weer de eerste training van de voetbal. Dolenthousiast vertrokken we en het werd een succes training. De kinderen waren dolenthousiast en hebben zich enorm geamuseerd. De gebroken vinger die Lucas weeral opliep voor de derde keer in drie maanden tijd kon de pret voor hem niet onderdrukken. Gelukkig gebeurde het helemaal op het einde van de training.

Zaterdag
Een belachelijk drukke dag. Van de ene winkel naar de anderen om uiteindelijk bij hun overgrootouders de verjaardag van bomma te vieren. Ook hun grootouders vielen er binnen dus het werd alleen maar leuker voor hen. ’s Avonds keken we samen nog naar de film Vaiana in het Engels.

Zondag
Zondag is sowieso kuisdag dus hielpen ze met nieuwe lakens op de bedden leggen en het poetsen en dweilen. Daarna was het alweer tijd voor wat super sociaal te gaan doen op het verjaardagsfeest van de 5 kinderen (waaronder mijn metekindje) van Bram en Sofie. Niet enkel de mama’s en papa’s zijn bevriend maar ook de kinderen. Altijd leuk!

Het was al bij al dus een ‘saaie’ thuisonderwijsweek. We moeten weer een ritme zoeken in combinatie met de hobby’s en liefst snel ook want vanaf september start ook op woensdag atletiek. Het wordt dit jaar dus alleen maar drukker. Ook heb ik deze week gemerkt dat ik meer moet gaan voorbereiden dan de vorige jaren. De kinderen hebben steeds meer honger naar informatie over bepaalde thema’s en onderwerpen en dat vraagt net wat meer werk van mijn kant.

Er komen dit schooljaar heel wat meer uitdagingen op ons pad dan eerst gedacht, maar later meer daarover.

 

Volg en vind ons leuk op:
Facebook
Pinterest
Twitter
Google+
https://gewoon-wij.be/2017/08/20/thuisonderwijsdagboek-week-3/

4 gedachten over “Thuisonderwijsdagboek week 3

  • 22 augustus 2017 om 08:30
    Permalink

    Ik blijf het knap vinden dat thuisonderwijs.
    De tekening is echt heel knap. Zeker voor zijn leeftijd.
    Mijn leerlingen maken deze opdracht ook soms. Dan steel ik er ook kleurenperspectief in. En ook de tegels van de vloer worden in de juiste perspectief gezet.

    Beantwoorden
  • 23 augustus 2017 om 22:32
    Permalink

    Tijdstrijd en een Reis door Europa hebben wij ook. Echt leuke spellen.

    Beantwoorden
  • 28 augustus 2017 om 15:49
    Permalink

    Na het lezen van je thuisonderwijsdagboeken was het eerste waar ik aan dacht: Die vrouw heeft yoga nodig! Je doet ermee wat je wilt natuurlijk 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *