Hoe ik mijn thema’s organiseer

Een hele tijd terug zag ik op een leerkrachtengroep op facebook een super leuk idee voorbijkomen. Die juf had haar thema’s super handig gesorteerd en ik zag er meteen wat in dus wilde ik het ook wel proberen en ik ben er zo super blij mee dat ik het toch ook wel even hier wil delen. Ik bedoel maar, jullie kunnen net als ik er maar net zoveel aan hebben als ik niet? Ik gaf er wel ook mijn eigen slag aan en zal mijn systeem binnenkort vast veranderen. Ik zag namelijk deze stapelbare archiefmappen welke volgens hetzelfde principe werken als het mijne. Alleen zijn deze véél compacter dan het systeem dat ik nu gebruik en bovenal zijn deze archiefmappen goedkoper dan het systeem dat ik gebruik.

Nu heb ik mijn systeem in een best wel dure opbergbox met losse archiefmappen zitten. Krak hetzelfde dus eigenlijk alleen duurder en groter. Het enige voordeel ten opzichte van de stapelbare archiefmappen is dat mijn doos een deksel heeft en dus beter beschermt zit tegen stof.

Ik geef jullie vooral graag een kijkje in hoe ik het organiseer. Want per thema is gewoon eigenlijk niet haalbaar. Thema’s overlappen elkaar en wat zit er nu eigenlijk allemaal in die archiefmappen in?

Om te beginnen heb ik al mijn materiaal van mijn thema’s op tafel uitgesorteerd. Ik heb het hier niet over uitgewerkte thema’s, maar over materiaal dat kan dienen voor een bepaald thema. Denk hierbij aan werkbladen, zonnekindjes, knutselbladen, x-rays, dunne informatieboekjes, brochures, …

 

Vervolgens ben ik gaan kijken naar hoeveel archiefmappen ik heb, dat waren er heel wat minder dan dat ik thema’s heb natuurlijk. Nu ja, eigenlijk is mijn ene doos ook gewoon veel te klein, maar bon het moest er maar in geraken. Ik ging dus dingen samenvoegen zoals dieren. Ik had alle dieren apart, die moesten nu samen. Feesten net hetzelfde en zo zijn er nog wel enkele.

In elke archiemap kwam dan netjes een labeltje met de naam van het (overkoepelende) thema en als het een map was waarin meerdere thema’s zaten, schreef ik de verschillende thema’s nog eens vooraan op de archiefmap. Dat laatste zie je natuurlijk niet als je de bak gewoon open doet, maar je hoeft maar even de map er uit te halen en je hebt snel een overzicht of je al wat materiaal hebt binnen dat wat je zoekt of niet.

Ik ben er eigenlijk super blij mee. Veel handiger dan al mijn vorige sorteermethodes zoals apartje bakjes, wat super veel plaats inneemt. Gewoon met rekkertjes rond elk thema en vooraan een post-it er op en dan in een bak gesmeten, super onoverzichtelijk. Afgewerkte thema’s op voorgaande manier in een aparte bak van de niet afgewerkte thema’s in een andere bak die op diezelfde manier waren gesorteerd, al even onoverzichtelijk. Deze methode neemt het minste plaats in én is het meest overzichtelijke. Ik kan het dus alleen maar aan iedereen aanraden.

Volg en vind ons leuk op:
Facebook
Pinterest
Twitter
Google+
https://gewoon-wij.be/2017/11/17/hoe-themas-organiseer/

2 gedachten over “Hoe ik mijn thema’s organiseer

  • 19 november 2017 om 15:37
    Permalink

    Super leuk idee, ik heb hier ook keiveel van zo’n tijdschriftjes liggen gekregen van een medemama. Maar ik denk dat ik zo’n doos ga halen voor in te delen in schooljaren en daar alle belangrijke papieren/kunstwerken ga in steken zodat hij later een soort van herinneringsdoos/administratievedoos heeft.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *